Ćwiczenia logopedyczne
ĆWICZENIA FONACYJNE
Mają za zadanie wykształcenie prawidłowego nastawienia głosowego, czyli odpowiedniego dostosowania wysokości i umiejętności właściwego zastosowania jego natężenia podczas mowy.
5 zabaw fonacyjnych
1. Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt.
Z pomocą książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”?
2. Wierszyki dźwiękonaśladowcze.
Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau, miau, miau.
Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko, ko.
Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? Kukuryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Me. me, me.
Co mówi krowa, gdy jej brak tchu? Mu, mu, mu.
Co mówi pies, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Be, be, be.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic! Przecież ryby głosy nie mają.
3. Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
mężczyzna - głośne „hohohoho”
kobieta - o średnim natężeniu „hahahaha”
staruszka - cichutko „hehehehe”
dziewczynki - piskliwy „hihihihi”
chłopcy - hałaśliwy „hahahaha”
4. Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”.
5. Śpiewanie piosenek i mówienie krótkich wierszyków.