Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
„Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie - naucz,
Jeśli nie wie - wytłumacz,
Jeśli nie może - pomóż.”
Janusz Korczak
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w naszym przedszkolu polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych w celu zwiększania efektywności przyswajanych przez dzieci umiejętności i wiadomości. Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest także stwarzanie takich warunków, aby dzieci aktywnie i w pełni uczestniczyły w życiu placówki. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają wychowawcy grup oraz specjaliści-psycholog, pedagodzy specjalni i logopeda.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w przedszkolu w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
- Zajęć rozwijających uzdolnienia.
- Zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
- Zajęć edukacyjno-terapeutycznych (wczesne wspomaganie rozwoju)
- Zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
- Porad i konsultacji.
Nauczyciele na podstawie obserwacji pedagogicznych identyfikują trudności i/lub predyspozycje danego dziecka. Podczas bieżącej pracy w grupie nauczyciel dostosowuje wymagania do możliwości dziecka. Stopniowo podnosi poziom trudności proponowanych zadań, dzięki czemu wpływa na poprawę umiejętności w tym zakresie. Nauczyciele przekazują również rodzicom swoje obserwacje i zachęcają do kontynuowania pracy w domu. Informacje na temat trudności i/lub uzdolnień dziecka nauczyciel przekazuje rodzicowi niezwłocznie po ich zaobserwowaniu. Efektywność udzielanej pomocy zależy nie tylko od nauczyciela, ale w dużej mierze od zaangażowania rodziców.
Zdarzają się sytuacje, gdy pomoc pedagogów pracujących w przedszkolu jest niewystarczająca. Wówczas prosimy rodziców o wizytę w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dzięki takiej konsultacji rodzice otrzymują pełniejszą wiedzę o dziecku. Możemy wówczas lepiej pomagać. Dla niektórych dzieci konieczne jest uczęszczanie na zajęcia specjalistyczne do poradni np. terapia integracji sensorycznej, terapia ręki i inne.
Gdy dziecko zostaje objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną rodzice otrzymują od dyrektora przedszkola pisemną informację o zaplanowanych dla dziecka formach pomocy.
Logopeda przeprowadza wstępnie przesiewowe badania mowy i kwalifikuje dzieci wymagające wsparcia w zakresie rozwoju mowy. Zajęcia logopedyczne są prowadzone w przedszkolu w określonych dniach tygodnia (wtorek, czwartek). Każde dziecko objęte terapią logopedyczną ma ustalony stały dzień i godzinę ćwiczeń. Większość dzieci ma również zeszyty na zajęcia logopedyczne, w których są notowane wskazówki dla rodziców wraz z materiałem do ćwiczeń w domu.
Logopeda- mgr Paulina Kauf ( neurologopeda);
W naszym przedszkolu w roku szkolnym 2024/2025 obowiązki pedagoga specjalnego pełnią:
mgr Mariola Krzyżowska - oligofrenopedagog, pedagog specjalny;
mgr Sylwia Sroka- oligofrenopedagog, nauczyciel wspomagający w grupie 6-latków;
mgr Ewa Marczak- tyflopedagog, pedagog specjalny;
Nauczyciele ci prowadzić będą działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńcze dla dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Pomagać będą dzieciom z orzeczeniami o kształceniu specjalnym lub innymi trudnościami w przyswajaniu wiedzy oraz odnalezieniu się w grupie i przedszkolu.
W przedszkolu pracuje psycholog- mgr Ilona Szymanowska.
ZAPRASZAMY RODZICÓW DO WSPÓŁPRACY.
Godziny naszej pracy będą wywieszone na drzwiach gabinetu logopedy.