Tematyka kompleksowa: Wielkanocne to pisanki
Drodzy Rodzice!
Pani Dyrektor Katarzyna Chybalska zwraca się z prośbą do chętnych Rodziców, aby dzielili się swoimi opiniami, dotyczącymi zdalnego nauczania w grupie, pod numerem telefonu 517 095 045
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: WIELKANOCNE TO PISANKI
Dzień dobry Kochane Dzieci!
1.„Wielkanocny stół”– wysłuchanie wiersza E. Skarżyńskiej, wyodrębnienie istotnych akcentów dotyczących Wielkanocy, wyszukanie świątecznych elementów, przybliżenie wielkanocnej tradycji. Podczas czytania wiersza można skorzystać z ilustracji
Wielkanocny stół
Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych
lukrowana baba rozpycha się na nim,
a przy babie – mazurek w owoce przybrany.
Palmy – pachną jak łąka w samym środku lata.
Siada mama przy stole, a przy mamie – tata. I my.
Wiosna na nas zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.
Wpuścimy wiosnę, niech słońcem zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe.
Ewa Skarżyńska
Po przeczytaniu wiersza należy wyjaśnić dzieciom niezrozumiałe dla nich słowa i wyrażenia, takie jak np. „oberek”, „haftowany w kwiaty”, „w borówkowej zieleni”, „mazurek”, a następnie zapytać:
– Co leżało na wielkanocnym stole?
– Kto usiadł przy wielkanocnym stole?
– Co chciały robić pisanki na stole?
- Policz pisanki w koszyczku i pokoloruj je.
Proszę o wydrukowanie dla dziecka kolorowanki
Kolorowanka koszyczek z pisankami
3.”Bajka o jajkach”- oglądanie bajki, poznanie budowy jajka, wykluwania się kurcząt z jaj, poznanie ciekawostek dotyczących wielkości jaj.
Link "Bajka o jajkach"
Pytania utrwalające informacje z bajki np.:
- W jaki sposób rodzą się kurczęta, ptaki?
- Z czego składa się jajko?
- Czy wszystkie jajka są tej samej wielkości?
- Jak nazywa się ptak, który podrzuca jajka do innych gniazd?
4.„Jajko”– masażyk. Dziecko wykonuje masażyk, zgodnie z instrukcją, na plecach rodzeństwa, rodzica, później następuje zamiana.
Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy dziecka siedzącego przed nim)
tam kreska, („maluje” kreski)
tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy)
pisanka niebieska, („maluje” kółko)
pisanka gotowa. („maluje” duże jajko)
5.„Wielkanocne babeczki”-wspólne wykonanie z dzieckiem babeczek, ozdabianie ich kremem, lukrem itp.
Proponuję wypróbowany przepis na muffinki:
12 dkg masła, 0,5 szklanki cukru trzcinowego lub białego, 2 szklanki mąki pszennej, 1 jajko (całe), 1 szklanka mleka, szczypta soli, 1 łyżeczka proszku do pieczenia i 1 łyżeczka sody, opakowanie suszonej żurawiny lub rodzynek
Najpierw ucieramy miękkie masło z cukrem, dodajemy jajko, mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i sodą oraz resztę składników. Wszystko miksujemy. Na koniec wsypujemy opakowanie suszonej żurawiny lub rodzynek. Mieszamy łyżką.
Nakładamy ok. ¾ foremki, można trochę mniej bo bardzo wyrastają. Ja używam papilotek i dopiero wkładam do foremek lub blachy do muffinek. Wkładamy do nagrzanego piekarnika do 180 stopni na ok. 15-20 min.
Smacznego!
Wesołych i zdrowych Świąt Wielkanocnych
dla Was Kochane Dzieci i Waszych Rodziców
życzą
Pani Gabrysia i Pani Jola