Zdalne nauczanie.
Elementy pogody.
Posłuchajcie opowiadania :
Między dwiema potęgami jakimi, były mroźny Wiatr Północny i Słońce, rozgorzał wielki spór :
Każdy z żywiołów twierdził, że jest najpotężniejszy. Wicher dmuchał na chmury i zasłaniał Słońce.
Słońce zaś wyglądało zza chmur i swoimi ciepłymi promieniami ogrzewało mroźne podmuchy Wiatru, sprawiając, że nie były one już tak groźne.
Jednak spór musiał zostać rozstrzygnięty. Wicher ujrzał idącego po ziemi wędrowca i zaproponował, iż ten zostanie uznany za potężniejszego, kto pozbawi człowieka jego płaszcza.
Wiatr nie czekał nawet na słowa zgody od Słońca. Zaczął silnie dmuchać, próbując swoją ogromną siłą zerwać odzienie z wędrowca. Człowiek jednak z powodu mrozu jeszcze ściślej otulał się płaszczem.
Wtedy, z uśmiechem na swojej okrągłej twarzy Słońce wychyliło się zza chmur. Zaczęło delikatnie ogrzewać swymi promieniami utrudzonego wędrowca. W końcu człowiekowi zrobiło się tak ciepło,
że postanowił ściągnąć z siebie swój płaszcz.
Słońce swoim mądrym podejściem zwyciężyło zawody i udowodniło, że prawdziwa potęga nie tkwi w brutalnej sile, lecz w łagodności, którą dzielimy się z innymi.
Odpowiedzcie na pytania:
-Kto z kim się pokłócił ? Dlaczego ?
-Jakie były warunki zakładu ?
-Kto zwyciężył w zawodach ?
-Jaka mądrość płynie z tej bajki ?
Pamiętajcie -mówiliśmy o tym już wiele razy – nigdy siłą nie należy rozwiązywać problemów i sporów, ponieważ może to czasami przynieść odwrotny skutek; najlepiej spory rozwiązywać za pomocą rozmowy, kompromisów - wzajemnych ustępstw.
A teraz obejrzyjcie film:
Pozytywne i negatywne działanie wiatru.
-Jakie jest pozytywne ( dobre) działanie wiatru? (przenosi pyłki, nasiona, w upały chłodzi , suszy pranie, dzięki niemu powstają źródła energii elektrycznej – elektrownie wiatrowe )
-A jakie jest negatywne( niedobre ) działanie ? (huragany, trąby powietrzne niszczą wszystko, przewracają budowle).
Możecie sami wykonać narzędzie do pomiaru siły wiatru – na patyczek przyczepiamy paski bibuły lub paski z foli z torebek jednorazowych -wystawiamy za okno i obserwujemy czy wiatr jest mocny czy słaby.
Innym elementem pogody jest – deszcz. Przypomnijcie sobie obieg wody w przyrodzie.
Teraz zamieńcie się w kropelkę wody i naśladujcie ruchy wymienione w opowieści :
Jesteś kropelką wody, leżysz na listku .Wygrzewasz się na słonku. Czujesz, że stajesz się lekka, unosisz się wysoko, wysoko. Jesteś teraz chmurką, płyniesz po niebie.
Nagle robi się chłodniej, spadasz na ziemię jako deszczyk, odbijasz się o parapety domów, parasole i ludzi i ponownie jesteś kropelką, leżysz na listku….
Pytania:
-Jaka jest rola deszczu, do czego jest nam potrzebny? (do napełniania zbiorników wodnych, do podlewania roślin , do picia dla zwierząt)
-Co nam grozi gdy jest go za dużo? (powodzie).
-A kiedy długo nie pada? (susza, brak życia).
Wykonajcie ćwiczenie w Kartach pracy str.79
Bardzo ważnym elementem pogody jest słońce, jak już wiecie bez niego nie byłoby życia na Ziemi.
Dawno, dawno temu świat był bardzo dobry. Pełen radości, miłości i przyjaźni, lecz ludzie zaczęli zapominać, co to uśmiech, dobre słowo, braterstwo.
Popatrzyło na ten świat słońce: piękne, złote i ciepłe. Pewnego dnia postanowiło ukarać ludzi za zło, które wyrządzali sobie nawzajem. Powiedziało:
-Mam was dość, żyjecie dzięki mnie, to ja wam daję siłę i chęć do życia,lecz wy tego nie wykorzystujecie dobrze. Zgasnę więc. I tak się stało.
Na świecie zapanowała ciemność. Źli ludzie cieszyli się. Radowali się mówiąc:
-Bardzo dobrze się stało, po co nam ta maruda.
Zaczęli żyć bez słońca, lecz nagle okazało się, że z powierzchni ziemi zniknęły rośliny ( one nie mogą żyć bez słońca), potem zwierzęta (one nie mogą żyć bez roślin). Ludzie pozostali sami, głodni i zmarznięci .Cieszyły ich tylko wspomnienia o słońcu, jego cieple i radości, jaką ze sobą niosło. Znaleźli się wśród ludzi mędrcy, którzy postanowili, że będą tacy jak chciało słońce: mili , dobrzy, prawi. A ponieważ nie tylko zło bywa zaraźliwe, ale dobro też, powoli cały świat stawał się dobry. Ludzie zaczęli mieć nadzieję, znowu zaczęli wierzyć w dobro. Stworzyli wielki dom oparty na współczuciu, miłości, zaufaniu i braterstwie. Dziwny był ten dom, bo bez dachu, który chroniłby od zimna. Ludzie zaczęli błagać słońce :
-Zostań naszym dachem, ciepłym i radosnym.
I tak się stało. Słońce znowu zaświeciło. Przykryło dom ludzkości gorącą, wesołą tarczą dającą chęć do życia ludziom , roślinom i zwierzętom.
-Kto był bohaterem opowiadania?
-Jak się czuli ludzie w swoim miejscu ?
-Co sprawiało że czuli się dobrze?
-Dlaczego słoneczko się pogniewało?
-Co zrobiło słońce?
-Jak odczuli to ludzie, jak odczuły to rośliny i zwierzęta?
-Jak zakończyła się ta historia?
-Czy ciepło może dawać tylko słońce?
-Czy ludzie również mogą obdarowywać się ciepłem?
Jaka jest pozytywna rola słońca? (daje światło, ciepło, ogrzewa, suszy, dzięki niemu rośniemy, rosną rośliny).
Jakie są negatywne jego działania? (występuje upał i susza, brak wody, długie przebywanie na ostrym słońcu prowadzi do poparzeń).
Narysujcie dwa rysunki- na pierwszym narysujcie co robicie kiedy świeci słońce, na drugim, co robicie kiedy pada deszcz.
Wykonajcie resztę ćwiczeń w Kartach pracy nr 3
Powodzenia!