Zdalne nauczanie.
Ach,ta pogoda – co to takiego?
Obejrzyjcie film, a wszystko się wyjaśni:
Pogoda dla dzieci - zjawiska i pory roku
Rozwiążcie zagadki :
Ciepło z zimnem się zmówiło, srebrne frędzle zawiesiło,
kiedy ostry mróz przeminie, w słońcu woda z dachu spłynie. (Sopel)
Co to za ogrodnik? Konewki nie ma, a podlewa kwiaty i drzewa. (Deszcz)
Nie widać nic od samego rana, Ziemia jest jakby mlekiem oblana. Lecz nie martwcie się, to nie szkodzi, Bo słońce wróci za kilka godzi. (Mgła)
Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz, może te perły w trawie odnajdziesz? (Rosa)
Pada z góry, z czarnej chmury nie śnieg, nie deszcz, w słońcu promieniach w wodę się zmienia. Co to jest, czy wiesz? (Grad)
Dom pszczół i Ewa to będzie......(Ulewa)
Kiedy leci nic nie gada, cicho i ostrożnie siada. Lecz o wiośnie kiedy znika, to dopiero szum, muzyka. (Śnieg)
Huczy, świszczy, leci w pole, czyni w koło swe swawole, zrywa ludziom kapelusze i wykręca parasole. (Wiatr)
Wymieńcie zjawiska atmosferyczne o których była mowa w zagadkach. Ludzi różnie reagują na pogodę, miewają różne nastroje. A jak wy się czujecie kiedy świeci słońce, a kiedy pada deszcz?
Posłuchajcie wiersza pt. „Kapryśna pogoda”.
Siedzi natura i myśli sobie:
Och, ja tu zaraz porządek zrobię.
Wnet pory roku do niej przygnały
i różne aury zaplanowały.
Właśnie jest wiosna ,wietrzyk powiewa,
słoneczko coraz mocniej przygrzewa.
Często śnieg z deszczem i grad popada,
jednak dni ciepłych znaczna przewaga.
Lato przychodzi zaraz po wiośnie.
Wszyscy witają lato radośnie.
Czyściutkie niebo, upały duże,
zachody słońca i groźne burze.
Razem z jesienią ulewne deszcze,
Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.
Coraz mniej ciepła smutno, ponuro,
słońce ukryte ciągle za chmurą.
A kiedy zima sroga przybędzie,
Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,
będą panować wtedy na świecie.
Odpowiedzcie na pytania:
Kto w wierszu był głównym bohaterem?
Jakie postacie wezwała do siebie Natura?
Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku?
Opiszcie pogodę w poszczególnych porach roku?
Wykonajcie zadania w Kartach pracy str. 74,76,77. Poproście rodziców o pomoc w opracowaniu kalendarz pogody. Obserwacje będziemy prowadzić przez tydzień.
Wasz kalendarz może wyglądać tak jak na zdjęciu, ale może być też zupełnie inny, według Waszego pomysłu.
Narysujcie na kartce własne symbole pogody, którymi będziecie się posługiwać podczas obserwacji: słonecznie, pochmurno, deszcz, śnieg, wiatr. Dodajcie jeszcze jedną rubrykę, w której zaznaczajcie swój nastrój. Narysujcie w niej uśmiechniętą lub smutną buzię.
Dla chętnych dzieci proponujemy zabawy interaktywne: