Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie.

Witam wszystkie Modraczki i  Waszych Rodziców.

 Zapraszam do wspólnej nauki i zabawy. Wiosna wokoło więc będziemy o niej mówić, opowiadać, śpiewać i rysować.

Potrzebne będą sztuczne piórka.

 Ćwiczenia oddechowe Piórka.

 Dziecko otrzymuje sztuczne piórko, kładzie je na wierzchu dłoni. Wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami – zdmuchuje piórko tak, aby poleciało jak najdalej. Stara się utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.

Rodzic czyta dziecku opowiadanie A. Widzowskiej ,,Powrót bociana”.

,, Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów. 

– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

 – Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

– To jest gniazdo bociana.

 – Dziadku, tam nikogo nie ma.

–Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

 – Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec. 

– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom. 

– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce? 

– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

– I one też kiedyś  odlecą?

 – Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. Brakuje nam skrzydeł. 

– I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec.  Przecież jeże nie latają!

– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.

 Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek.  Już są! Skąd wiedziałeś?

– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: Kle, kle, kle. 

– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.

 Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

 

 Kle, kle...

Klekotaniem zbudził bociek

całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle dzwoni w ptasich główkach

niczym głośna ciężarówka!

– Znowu tatko tak klekoce,

że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany

taki dziś rozklekotany.

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

sen miał nie do wytrzymania!

– Ach, obudźcie mnie już, błagam,

bo was chciała połknąć żaba!

 Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania. Rodzic zadaje pytania:

− Dokąd pojechał Olek?

 − Gdzie miał swoje gniazdo bocian?

− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?

− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

 Można pokazać dziecku zdjęcia ptaków powracających do nas wiosną. Zdjęcia: czajki, jerzyka, słowika, szpaka, skowronka, żurawia, jaskółki, bociana.  Dzieci uczą się rozpoznawać ptaki, wskazując wśród zdjęć tego ptaka, którego nazwę poda rodzic.  Na każdym zdjęciu wskazują części ptaka: głowę, dziób, oko, tułów, skrzydła, ogon, nogi.

Pokoloruj bociana.

Kolorujemy.pl

Rodzic czyta ciekawostki o bocianach.

Bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast chętnie spożywają owady, dżdżownice, cienkie węże, małe ryby i gryzonie. Bociany, nie mogąc upolować żab w zaspokajających ilościach (z powodu znacznych zmian środowiska drastycznie zmniejszyła się liczebność tych płazów), zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymienionymi zwierzętami.

Prezentacja multimedialna,, Życie żaby” (np. znajdująca się na stronie internetowej):

Życie żaby.

Podczas oglądania cyklu rozwojowego żaby rodzic tłumaczy jedynie, jak nazywają się poszczególne etapy (np. skrzek – kijanka – dorosła postać). Można zadać pytanie, na którym etapie żaba zaczyna przypominać postać znaną dzieciom.

Kolorowanie rysunków bociana i żaby. Kolorowanki przedstawiające bociana i żabę, kredki. Dziecko koloruje rysunki, pamiętając o odpowiedniej kolorystyce i staranności pracy.

Uczymy się rymowanki ,, Ene, due, rabe”.

 ,,Ene, due, rabe, połknął bociek żabę.  Żaba – Tadeusza. W brzuchu mu się rusza”.

Rodzic pyta dziecko co to jest, np.:

 -Kum, kum - dziecko odpowiada: żaba,

 -Kle, kle – bocian,

-Kapu-kap – wiosenny deszcz,

-Ćwir, ćwir – wróble,

-Ku-ku – kukułka,

-Fiju, fiju – skowronek,

-Szsz – wietrzyk, itp.

 

Eksperymenty plastyczne: Jak powstają kolory wiosny?

 

Materiały do zabawy: Palety malarskie lub kawałki grubej folii, farby plakatowe: żółta, niebieska, czerwona, pędzle, woda, sylwety krokusów.

 Rodzic ma na palecie farby plakatowe w trzech kolorach. Łączy je ze sobą, rozcieńcza wodą i miesza pędzelkiem. Dziecko obserwuje powstałe kolory i podaje propozycje tego, co można namalować w danym kolorze. Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej farby i czerwonej farby powstał kolor pomarańczowy, którym można namalować owoc pomarańczy,  a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby powstał kolor fioletowy, którym można pomalować sylwety krokusów wycięte z kartonu.

 

Zabawa dydaktyczna,, Przeczenia”

Dzieci dopowiadają przeczenia do podanych przez rodzica słów:

nieszybki (wolny),

nieciepły (zimny),

niemały (duży),

niestary (młody),

 niemokry (suchy),

niewesoły (smutny),

niedaleki (bliski),

 niebiedny (bogaty),

niedługi (krótki) itp.

 

Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej ,,Ptasie trele”.

Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko:

Czym zajmowały się ptaki?

 Powtarza wiersz, a dziecko powtarza fragment tekstu:

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni.

 ,,Znów nastała wiosna! Ptaki nadlatują. A co będą robić? Gniazda pobudują.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni! Na drzewach wysoko albo w trawie – nisko.

 Tak by do swych piskląt zawsze miały blisko.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni! Gdy skończą budować, jajeczka w nich złożą.

By było im ciepło, na nich się położą.

 Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni!

Wykluły się wreszcie z jajeczek pisklęta i każdy maluszek te trele pamięta!

 Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni!

 Improwizacja ruchowa do wiersza. Rodzic recytuje wiersz, a dziecko pokazuje ruchem jego treść: przylot ptaków, budowanie gniazd, wysiadywanie jajek. Powtarza sylaby, dbając o prawidłowe artykułowanie głosek.

 

Rozwiązywanie zagadek M. Smułki, dotyczących ptaków powracających na wiosnę do Polski.

 Ma długie czerwone nogi, długi dziób. Choć żabek nie lubi, to czasem je zje. (bocian)

Śpiew tego ptaka leci wysoko do słonka, bo właśnie wołamy na wiosnę... (skowronka

Ptaszek ten nie jest duży, nie stoi na półkach i choć, nie wiem czemu, robi kółka, to wiadomo, że to... (jaskółka) 

Ptaszek, o którym myślę, boi się huku, a oprócz tego często woła: kuku, kuku. (kukułka)

 

 Ćwiczenie słuchu fonematycznego do głoski f.

Rodzic podaje przykłady słów, a dziecko ma za zadanie klasnąć, gdy usłyszy słowo z głoską f na początku. Przykładowe słowa: autobus, foka, kompot, farby, figury, pędzel, woda, flaga itp.