Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

"Wiosenne powroty"

Dzień dobry Koszałki Opałki!

W tym tygodniu poznacie ptaki przylatujące do nas na wiosnę. Razem z Olkiem i Adą posłuchacie ciekawostek o bocianach. Kiedy będziecie na spacerze z rodzicami nadstawcie uszu, może usłyszycie głosy ptaków z naszych zajęć.

1. Zabawa dydaktyczna „Gdzie siedzi ptak?”

Do zabawy potrzebna będzie pluszowa zabawka – ptak.

Dziecko wita się z pluszakiem delikatnie głaszcząc go po grzbiecie. Rodzic znajduje miejsce dla zabawki i ją tam zostawia. Dziecko odnajduje zabawkę i mówi, gdzie jest ptak (np.: na półce, pod krzesłem, obok... za… nad…). Powtarzamy czynności kilka razy.

2. Zabawa ruchowa „Gra w zielone”.

Przedmioty w kolorze zielonym.

Rodzic rozmieszcza w pomieszczeniu różne przedmioty w kolorze zielonym. Pyta: Grasz w zielone? Dziecko odpowiada: Gram! Rodzic: Masz zielone? Dziecko: Mam! Wówczas dziecko musi dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze zielonym.

3. Zapraszam Was na film pt. „Wiosenne powroty”.

Wiosenne powroty.

Proszę Rodzica o przeczytanie informacji wyświetlanych podczas filmu i zwrócenie uwagi dziecka na: skowronka, bociana, jaskółkę.

4. Słuchanie opowiadania czytanego przez rodzica A. Widzowskiej „Powrót bociana”.

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

– To jest gniazdo bociana.

– Dziadku, tam nikogo nie ma.

– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.

– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

– I one też kiedyś odlecą?

– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.

– I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!

– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.

Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?

– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.

– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.

Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle, kle klekotaniem zbudził bociek

całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle dzwoni w ptasich główkach

niczym głośna ciężarówka!

– Znowu tatko tak klekoce,

że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany

taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

sen miał nie do wytrzymania!

– Ach, obudźcie mnie już, błagam,

bo was chciała połknąć żaba!

Rozmowa na podstawie opowiadania (można wykorzystać poniższe pytania).

− Dokąd pojechał Olek?

− Gdzie miał swoje gniazdo bocian?

− W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?

− Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

− Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

Karta pracy cz. 2, nr 2

Dziecko ogląda obrazek bociana w pętli. Wyszukuje wśród obrazków te, które są identyczne, i je zaznaczają. Naśladuje miny i ruchy żab i nazywa emocje, jakie one przedstawiają.

5. Osłuchanie z piosenką „Zielona wiosna”.

Piosenka.

Tekst piosenki:

Nad brzegiem rzeki żabki siedziały

i coś do ucha sobie szeptały.

Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,

kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.

Przyleciał bociek, usiadł na płocie

i do drugiego boćka klekoce.

Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

Wszystko usłyszał mały wróbelek

i przetłumaczył na ptasie trele.

Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,

wiosna, wiosna jest już wśród nas.

- Ciekawostka: Co jedzą bociany?

Bociany nie lubią jeść żab. Jedzą je w ostateczności, gdy wokół trudno o inny pokarm. Natomiast

chętnie spożywają owady, dżdżownice, cienkie węże, małe ryby i gryzonie. Bociany, nie mogąc upolować żab w zaspokajających ilościach (z powodu znacznych zmian środowiska drastycznie zmniejszyła się liczebność tych płazów), zmieniły swoje upodobania i zaczęły się odżywiać wyżej wymienionymi zwierzętami.

6. Pokoloruj rysunki bociana i żaby. Pamiętaj o użyciu odpowiednich kolorów.

Kolorowanka: bocian

Kolorowanka: żaba

7. „Ptaki powracające na wiosnę do Polski” – zagadki.

Powrócił do nas z dalekiej strony,

Ma długie nogi i dziób czerwony… (bocian)

 

Przyleciał szary ptaszek,

nad polem dźwięczy jak dzwonek.

Oznajmia wszystkim wiosnę,

bo to jest... (skowronek)

 

Ptaszek co ludziom wiosnę zwiastuje.

Gniazda pod dachem sobie buduje.

Przed deszczem nisko zatacza kółka.

Wiadomo wszystkim, że to... (jaskółka)

 

Ptaszek, o którym myślę, boi się huku,

a oprócz tego często woła: kuku, kuku. (kukułka)

8. Proponuję eksperymenty plastyczne „Jak powstają kolory wiosny?”

Potrzebne będą: paleta lub folia, farby plakatowe: żółta, niebieska, czerwona, pędzle, woda, sylwety krokusów.

Rodzic ma na palecie lub folii farby plakatowe w trzech kolorach. Łączy je ze sobą, rozcieńcza wodą i miesza pędzelkiem. Dziecko obserwuje powstałe kolory i podaje propozycje tego, co można namalować w danym kolorze. Np. z połączenia żółtej farby i niebieskiej farby otrzymujemy kolor zielony, którym można namalować liście; po połączeniu żółtej farby i czerwonej farby powstał kolor pomarańczowy, którym można namalować owoc pomarańczy, a z połączenia niebieskiej farby i czerwonej farby powstał kolor fioletowy, którym można pomalować krokusy.

Karty pracy cz. 2, nr 27

Dziecko rysuje po szarych liniach rysunki krokusów, koloruje jeden z nich na fioletowo.

Ogląda i opisuje inne kwiaty kwitnące wiosną.