Tematyka kompleksowa: "Wielkanoc"
Drodzy Rodzice!
Pani Dyrektor Katarzyna Chybalska zwraca się z prośbą do chętnych Rodziców, aby dzielili się swoimi opiniami, dotyczącymi zdalnego nauczania w grupie, pod numerem telefonu 517 095 045
„Wielkanoc” – rozwiązywanie zagadek słownych o tematyce wiosennej i świątecznej. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
CELE OGÓLNE
– rozwiązywanie zagadek słownych,
– przeliczanie liczb w aspekcie porządkowym, przeliczanie co drugi liczebnik,
– podział wyrazów na sylaby, przeliczanie sylab.
Jak nazywa się dzwoneczek w białej spódniczce,
który rośnie tuż pod śniegiem? (przebiśnieg)
Kotki, kotki, o, jak ładnie –
żaden z łodygi cienkiej nie spadnie!
Żaden nie krzyczy, żaden nie drapie,
żaden nie mlaszcze przy jedzeniu.
Nadeszła już wiosna, wszędzie zielono.
A kotki szare i miękkie - będzie z nimi wesoło! (bazie)
Kapryśny kolega wieje wiatrem, kiedy chce.
Raz pada deszczem, a raz śniegiem.
Przynosi wiele zimnych dni,
ale też słonecznych i kolorowych,
co bardzo cieszy wszystkie dzieci. (kwiecień)
Wygląda jak żółta piłeczka,
mieszka w małym domku
bez drzwi i okienek.
W środku jest pewnie ciemno,
więc piszcząca kuleczka chce wyjść już stamtąd
i opuścić na zawsze swój domek. (pisklę w jajku)
Ona szybko wydziobuje ziarno,
składa jajka w ukryciu.
On nosi kolorowe pióra,
ma czerwony, karbowany grzebień.
Często siedzi i pieje na płocie.
Powiedz mi szybko, co to za para? (kura i kogut)
- 2.Cyfry parzyste i nieparzyste.
Należy wcześniej przygotować 10 różnych pisanek (różne kolory i wzory) oraz kartoniki z cyframi 0-9 i 10
dzieci opisują wskazywane pisanki: Opisz pisankę drugą, piątą, ósmą… itd.
- Dzieci przeliczają co drugą pisankę, wymieniają liczebniki.
- Pod pisankami umieszczają kartoniki z cyframi, przypominając sobie, że są to cyfry parzyste.
- Następnie przeliczają pozostałe pisanki od jednego i umieszczają pozostałe kartoniki z cyframi, ustalają, że są to cyfry nieparzyste.
- Utrwalenie liczebników porządkowych. (K.P. 4 s. ( z. 1)
Przeliczanie co drugi liczebnik porządkowy. (K.P. 4 s. 9 z. 2)
- 4.Przeliczanie sylab w wyrazach.
Należy zgromadzić ilustracje związane z wiosną i świętami. Dzieci nazywają każdy przedmiot umieszczony na obrazkach. Zabawa polega na przeliczaniu sylab w wyrazach i wskazywaniu odpowiedniej ilustracji. Znowu potrzebne będą kartoniki z cyframi (od 1 do 4), które pokazujemy i odkładamy na podłogę. Pod kartonikiem z liczbą dzieci układają wszystkie wyrazy, których liczba sylab równa się cyfrze na kartoniku. Przykłady wyrazów:
– jednosylabowe: sól, pieprz, noc, pąk
– dwusylabowe: jajko, zając, kurczak, baba, trawa, bazie, kotki, woda, chata, baca, pąki, kura
– trzysylabowe: pisanka, koszyczek, baranek, serwetka, kiełbasa, rzeżucha, gałązki, rolada
– czterosylabowe: koraliki, salaterka, galareta, kalarepa, wazoniki.
Przeliczanie sylab w wyrazie. (K.P. 4 s.9 . z. 3)