Tematyka kompleksowa: Nigdy nie bój się lekarza, gdy choroba się przydarza
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: NIGDY NIE BÓJ SIĘ LEKARZA, GDY CHOROBA SIĘ PRZYDARZA
PROPOZYCJE ZADAŃ DO PRACY W DOMU W OKRESIE 14.04.-17.04.2020
Dzień dobry Kochane Dzieci!
1.„Co to jest zdrowie? Co to jest choroba?” – burza mózgów .
Ustalenie wspólnie z dzieckiem, co znaczą słowa: „choroba” i „zdrowie” .
Przykładowe pytania:
– Po czym poznajemy, że jesteśmy chorzy?
– Co należy zrobić, gdy zachorujemy?
– Dlaczego chorujemy?
– Co trzeba robić, żeby nie chorować? (zdrowo jeść, uprawiać sporty, gimnastykować się, itp.)
- „Chory kotek” – oglądanie bajki lub odczytanie wiersza:
Chory kotek
Pan kotek był chory i leżał w łóżeczku,
I przyszedł kot doktor: „Jak się masz, koteczku?”
„Źle bardzo…” − i łapkę wyciągnął do niego.
Wziął za puls pan doktor poważnie chorego,
I dziwy mu prawi:
„Zanadto się jadło,
Co gorsza nie myszki, lecz szynki i sadło,
Źle bardzo… gorączka! Źle bardzo, koteczku!
Oj! długo ty, długo poleżysz w łóżeczku.
I nic jeść nie będziesz, kleiczek i basta.
Broń Boże kiełbaski, słoninki lub ciasta!”
„A myszki nie można?” − zapytał koteczek.
„Broń Boże! Pijawki i dieta ścisła! Od tego pomyślność w leczeniu zawisła”.
I leżał koteczek: kiełbaski i kiszki Nietknięte, z daleka pachniały mu myszki.
Patrzcie, jak złe łakomstwo! Kotek przebrał miarę,
Musiał więc, nieboraczek, srogą ponieść karę.
Tak się i z wami dziateczki stać może:
Od łakomstwa strzeż was Boże!
Stanisław Jachowicz
Przykładowe pytania do rozmowy z dzieckiem:
– Co spotkało kotka?
- Kto przyszedł do kotka?
– Dlaczego zachorował?
– Co mu dolegało?
– Co musiał jeść, żeby wyzdrowieć?
– A Wy, co najbardziej lubicie jeść? Czy to jest zdrowe?
- „Zdrowo jem i dużo ćwiczę” – na obrazku są produkty, które możemy zjeść na śniadanie, obiad i kolację. Wskaż te, które są zdrowe.
„Gimnastyka” – zabawy ruchowe przy muzyce.
Zdrowy styl życia to ruch. Teraz troszkę się poruszajcie przy muzyce.
"Głowa, ramiona, kolana, pięty"
- „Sałatka owocowa”- wykonanie sałatki owocowej razem z rodzicem. Zwrócenie uwagi na rolę witamin zawartych w owocach i warzywach.
Należy przypomnieć dziecku:
- o umyciu rąk przed wykonaniem posiłku
- o umyciu owoców.
Dziecko wypowiada rytmicznie, tzn. z podziałem na sylaby, nazwy owoców użytych do sałatki.
Smacznego!