Temat zajęć: Kolory tęczy
Witam wszystkie dzieciaki. Zapraszam Was do tęczowych zabaw.
„Kolory tęczy”– rozmowa na temat wyglądu i powstawania tęczy z wykorzystaniem ilustracji. Zabawy plastyczno - techniczne: „Tęcza w torebce” i „Wodne barwy tęczy”. Wykonanie pracy plastycznej „Kolorujemy tęczę”. Zabawa badawcza „Tęcza” – załamanie światła.
Zagadka.
Siedmiobarwna wstęga pod niebem wisząca,
utkana z deszczyku i promieni słońca. (tęcza)
Rodzic prezentuje ilustrację tęczy, dziecko liczy, ile jest w niej kolorów, omawiają jej wygląd i ustala kolejność występowania kolorów tęczy: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy.
Wiadomości:
Tęcza tworzy się w czasie deszczu, kiedy na niebie wychodzi słońce. Spróbujmy wywołać tęczę.
Dziecko stoi naprzeciw rodzica i naśladuje ruchy rodzica:
– pocierają dłońmi – to wiatr,
– uderzają dłońmi o nogi – to deszcz,
– tupią nogami w podłogę – to burza
na koniec robią ruch rękoma nad głową –to tęcza
Wysłuchanie kilku ciekawostek na temat powstawania zjawiska tęczy:
Jak powstaje tęcza?
Z niecierpliwością wypatrujemy jej na niebie po każdym letnim deszczu, bo przecież na jej końcu czeka garnek pełen złota. Tęcza to jeden z tych znaków natury, który daje dzieciom i dorosłym wiele radości. Jak powstaje? Dlaczego tak rzadko można ją zobaczyć i pojawia się zaledwie na kilka minut?
Tęcza to…
Zjawisko optyczne i meteorologiczne, widoczne na niebie w postaci wielobarwnego łuku. Powstaje w wyniku rozszczepienia światła słonecznego, które dostając się do atmosfery napotyka na swojej drodze kroplę wody i przez nią przechodzi. Efektem tego zjawiska jest rozkład światła białego na wielobarwne widmo. Każdej barwie odpowiada inna długość fali. Oświetlone krople rozszczepiają i odbijają światło w ten sam sposób, jednak do oka ludzkiego dociera z danej kropli tylko światło rozproszone w jego kierunku, pod odpowiednim kątem – dlatego widzimy różne kolory.
Tęcza powstanie, jeśli:
- Słońce jest za obserwatorem i nie wyżej niż 42 stopnie nad horyzontem– załamany i odbity promień światła wychodzi z kropli pod maksymalnym kątem 42 stopni, a więc tęcza jest okręgiem o szerokości kątowej 42 stopni. Środek tego okręgu nazywany punktem antysolarnym – znajduje się dokładnie naprzeciwko Słońca. Ponieważ obserwator stojący na powierzchni Ziemi ma Słońce za sobą, na pewnej wysokości, to punkt antysolarny będzie zawsze znajdował się pod horyzontem. Właśnie dlatego nie możemy zobaczyć całej tęczy w postaci okręgu, lecz tylko jej łuk. Tęczę w całej okazałości można zobaczyć z samolotu lecącego nad chmurami.
- Pada deszcz.
- Kropelki wody unoszą się w powietrzu (to dlatego widzimy tęczę tuż po deszczu!).
- Niebo jest wystarczająco jasne i chmury jej nie przysłaniają.
Dlaczego czasem są dwie tęcze?
Czasami możemy dostrzec drugi, nieco większy łuk tęczy, pojawiający się nad pierwszym. Jest to efekt dwukrotnego odbicia światła wewnątrz kropli wody. Odbite światło wychodzi z kropli pod kątem 51 stopni i właśnie taką szerokość kątową posiada wtórny łuk tęczy. Natężenie barw w łuku wtórnym zawsze będzie mniejsze niż w pierwotnym łuku tęczy. Dzieje się tak dlatego, że część światła zostaje rozproszona podczas drugiego odbicia wewnątrz kropli wody.
Domowy eksperyment
- Szklankę wody wypełnij w około ¾ wysokości wodą.
- Do szklanki włóż małe lusterko, umieszczając je tak, aby było pochylone. Z jednej strony powinno opierać się o dno szklanki, a z drugiej o ściankę.
- Manipuluj szklanką tak, by promienie słońca padały wprost na powierzchnię lustra. Możesz też skierować na nią strumień światła z latarki. Powstającą tęczę zaobserwujesz na suficie!
ZABAWY DODATKOWE
Tęczowe zabawy:
* Tęcza w torebce
Rodzic przygotowuje masę: 1 szklanka mąki, 2 łyżki wody, łyżka soli. Całość gotujemy. Masę rozdzielamy po równo do miseczek z barwnikami spożywczymi. Mieszamy całość. Docinamy kartkę z brystolu o takiej wielkości, aby zmieściła się w żyłkowych torebkach. Na brystolu, w torebkach, umieszczamy po łyżce masy, zgodnie z kolorami tęczy. Zamykamy szczelnie torebki. Dziecko rozprowadza masę po całej powierzchni torebki. Na tęczowej torebce dziecko palcami może rysować rysunki, pisać litery, cyfry, wzorki.
*Wodne barwy tęczy
Dziecko barwi wodę w słoiczkach, używając kolorów tęczy (np. farbą, tuszem, barwnikami spożywczymi). Ustawia słoiczki z kolorową wodą obok siebie i obserwuje kompozycję kolorów tęczy.
* Kolorujemy tęczę
Rodzic przygotowuje dla dziecka karty „kserówki”. Dziecko losuje kartonik z liczbą od 1 do 7 i zgodnie z nią malują kredkami pastelowymi odpowiednie paski, rozpoczynając od góry. Rodzic może wydrukować dziecku kolorowankę lub dziecko samodzielnie rysuje tęczę na kartce.
Koloruje tęczę według instrukcji.
1- czerwony
2- pomarańczowy
3- żółty
4- zielony
5- niebieski
6- granatowy
7- fioletowy
* Poćwicz umysł i rozwiąż rebusy: