Standarty rozwoju dziecka 4-letniego.
- Ogólna sprawność ruchowa
- Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
- Ustawia się w gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
- Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
- Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce
- Wspina się na drabinki
- Potrafi samo huśtać się na huśtawce
- Samodzielność
- Prawidłowo posługuje się sztućcami
- Dziecko załatwia potrzeby fizjologiczne
- Samodzielnie myje ręce
- Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków
- Potrafi wytrzeć sobie nos
- Ubiera samodzielnie podstawową garderobę
- Przekłada ubranie na prawą stronę
- Dojrzałość społeczna
- Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami
- Przewodzi zabawie
- Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
- Przestrzega zawartych umów
- Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
- Szybko reaguje na polecenia nauczycielki
- Sprawność manualna
- Rysuje tylko prawą ręką, lewą ręką, oburącz
- Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
- Drukuje kilka wielkich liter
- Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami
- Rysuje prosty dom
- Rysuje postać człowieka
- Rozwój mowy i myślenia
- Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
- Prawidłowo wymawia wyrazy
- Potrafi uważnie słuchać opowiadań
- Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
- Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
- Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
- Potrafi przewidzieć dalszą część opowiadania
- Składa obrazki pocięte na 3-6 części
- Odtwarza wiersze i piosenki
- Czynności poznawcze
- Zna własne imię i nazwisko
- Zna nazwę miasta, w którym mieszka
- Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka
- Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku
- Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku
- Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje
- Wyróżnia części roślin– łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń
- Rozróżnia wszystkie kolory
- Obszar edukacji matematycznej
- Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód— tył, góra– dół, przed siebie– za siebie, w bok)
- Posługuje się określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko– blisko, dalej– bliżej, wyżej– niżej)
- Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt
- Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru)
- Dokonuje globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo
- Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para
- Posługuje się liczebnikami 1-4
- Stosuje określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo
- Posługuje się określeniami: pusty, pełny