Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Standarty rozwoju dziecka 4-letniego.

 

  1. Ogólna sprawność ruchowa
    • Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
    • Ustawia się w gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
    • Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
    • Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce
    • Wspina się na drabinki
    • Potrafi samo huśtać się na huśtawce
  2. Samodzielność
    • Prawidłowo posługuje się sztućcami
    • Dziecko załatwia potrzeby fizjologiczne
    • Samodzielnie myje ręce
    • Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków
    • Potrafi wytrzeć sobie nos
    • Ubiera samodzielnie podstawową garderobę
    • Przekłada ubranie na prawą stronę
  3. Dojrzałość społeczna
    • Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami
    • Przewodzi zabawie
    • Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
    • Przestrzega zawartych umów
    • Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
    • Szybko reaguje na polecenia nauczycielki
  4. Sprawność manualna
    • Rysuje tylko prawą ręką, lewą ręką, oburącz
    • Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
    • Drukuje kilka wielkich liter
    • Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami
    • Rysuje prosty dom
    • Rysuje postać człowieka
  5. Rozwój mowy i myślenia
    • Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
    • Prawidłowo wymawia wyrazy
    • Potrafi uważnie słuchać opowiadań
    • Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
    • Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
    • Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
    • Potrafi przewidzieć dalszą część opowiadania
    • Składa obrazki pocięte na 3-6 części
    • Odtwarza wiersze i piosenki
  6. Czynności poznawcze
    • Zna własne imię i nazwisko
    • Zna nazwę miasta, w którym mieszka
    • Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka
    • Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku
    • Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku
    • Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje
    • Wyróżnia części roślin– łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń
    • Rozróżnia wszystkie kolory
  7. Obszar edukacji matematycznej
    • Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód— tył, góra– dół, przed siebie– za siebie, w bok)
    • Posługuje się określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko– blisko, dalej– bliżej, wyżej– niżej)
    • Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt
    • Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru)
    • Dokonuje globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo
    • Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para
    • Posługuje się liczebnikami 1-4
    • Stosuje określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo
    • Posługuje się określeniami: pusty, pełny