Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Rozwój psychofizyczny sześciolatka

Rozwój społeczny i emocjonalny

  • podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji,
  • chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy,
  • w dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny,
  • czasem oszukuje, jest bardzo czuły na krytykę,
  • ma problem z przyznaniem się do winy,
  • może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania,
  • przyjaźni się głownie z osobami tej samej płci,
  • ma najlepszego przyjaciela,
  • ma trudność z zauważaniem potrzeb innych,
  • w tym wieku kontakty z mama bywają trudne,
  • boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia, itp.

Rozwój fizyczny i motoryczny

  • hałaśliwy, żywiołowy, pełen energii, sprawny fizycznie,
  • lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć,
  • nie boi się ryzyka, nie myśli o niebezpieczeństwie,
  • ma czasem problemy z koordynacja ruchową,
  • bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków- powód do dumy,
  • dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem,
  • biega, skacze, wspina się,
  • jeździ na 2 kołowym rowerze,
  • może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach,
  • rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb.

Rozwój intelektualny

  • dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki,
  • używa ok. 4 tysiące słów,
  • rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki,
  • rozróżnia prawą i lewą stronę,
  • układa puzzle,
  • podejmuje samodzielnie decyzje,
  • rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb,
  • rozumie, ze rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości,
  • rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym,
  • zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku,
  • potrafi się skupić na około 15 minut,
  • nie ma rozdzielności uwagi,
  • bawi się w zabawy z podziałem na role,
  • interesuje się przyrodą i jej zjawiskami,
  • swobodnie prowadzi rozmowy,
  • próbuje uzasadniać swoje decyzje

Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:

  • powiedzieć, jakie ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców,
  • narysować rysunek postaci ludzkiej: postać jest kompletna, części ciała są proporcjonalne do całości, części ciała są   rozmieszczone   właściwie,
  • obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić poza linie kolorując obrazek; nazwać to co narysowało,
  • ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny,
  • dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je wg określonej zasady, np. owoce, pojazdy, zwierzęta,
  • łączyć zbiory wg określonej cechy, np. wielkość, kolor,
  • wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach,
  • rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt,
  • liczyć kolejno do 10, po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest,
  • dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10,
  • ma dobrą koncentrację uwagi,
  • jest zainteresowane pracą i jej efektami,
  • jest odporne na niepowodzenia,
  • jest wytrwałe przy dłuższym wysiłku,
  • prawidłowo wymawiać wszystkie głoski,
  • nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu, różnicować wyrazy o podobnym brzmieniu, np.:  kran – tran, góra – kura, bada – pada,
  • podzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby,
  • opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową,
  • rozwiązać proste zagadki,
  • czytać niedługie teksty ze zrozumieniem,
  • uważnie słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki,
  • wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych,
  • wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost,
  • doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej,
  • zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej,
  • działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom,
  • wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki, zamki
  • ma dobre tempo pracy,
  • siedmiolatek potrafi nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest wrażliwy na opinię nauczycieli i innych osób dorosłych.