Rozwój psychofizyczny sześciolatka
Rozwój społeczny i emocjonalny
- podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji,
- chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy,
- w dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny,
- czasem oszukuje, jest bardzo czuły na krytykę,
- ma problem z przyznaniem się do winy,
- może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania,
- przyjaźni się głownie z osobami tej samej płci,
- ma najlepszego przyjaciela,
- ma trudność z zauważaniem potrzeb innych,
- w tym wieku kontakty z mama bywają trudne,
- boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia, itp.
Rozwój fizyczny i motoryczny
- hałaśliwy, żywiołowy, pełen energii, sprawny fizycznie,
- lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć,
- nie boi się ryzyka, nie myśli o niebezpieczeństwie,
- ma czasem problemy z koordynacja ruchową,
- bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków- powód do dumy,
- dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem,
- biega, skacze, wspina się,
- jeździ na 2 kołowym rowerze,
- może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach,
- rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb.
Rozwój intelektualny
- dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki,
- używa ok. 4 tysiące słów,
- rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki,
- rozróżnia prawą i lewą stronę,
- układa puzzle,
- podejmuje samodzielnie decyzje,
- rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb,
- rozumie, ze rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości,
- rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym,
- zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku,
- potrafi się skupić na około 15 minut,
- nie ma rozdzielności uwagi,
- bawi się w zabawy z podziałem na role,
- interesuje się przyrodą i jej zjawiskami,
- swobodnie prowadzi rozmowy,
- próbuje uzasadniać swoje decyzje
Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej potrafi:
- powiedzieć, jakie ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców,
- narysować rysunek postaci ludzkiej: postać jest kompletna, części ciała są proporcjonalne do całości, części ciała są rozmieszczone właściwie,
- obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić poza linie kolorując obrazek; nazwać to co narysowało,
- ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny,
- dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je wg określonej zasady, np. owoce, pojazdy, zwierzęta,
- łączyć zbiory wg określonej cechy, np. wielkość, kolor,
- wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach,
- rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt,
- liczyć kolejno do 10, po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest,
- dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10,
- ma dobrą koncentrację uwagi,
- jest zainteresowane pracą i jej efektami,
- jest odporne na niepowodzenia,
- jest wytrwałe przy dłuższym wysiłku,
- prawidłowo wymawiać wszystkie głoski,
- nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu, różnicować wyrazy o podobnym brzmieniu, np.: kran – tran, góra – kura, bada – pada,
- podzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby,
- opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową,
- rozwiązać proste zagadki,
- czytać niedługie teksty ze zrozumieniem,
- uważnie słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki,
- wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych,
- wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost,
- doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej,
- zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej,
- działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom,
- wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki, zamki
- ma dobre tempo pracy,
- siedmiolatek potrafi nawiązać kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest wrażliwy na opinię nauczycieli i innych osób dorosłych.