Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Nasze Maluszki

Drodzy Rodzice!

Minął pierwszy miesiąc w przedszkolu – czas poznawania nauczycieli i kolegów, przyzwyczajania się do nowego miejsca i zasad. Pierwsze dni są trudne zarówno dla dziecka, jak i dla Was. Dziecko znajduje się w całkiem nowej sytuacji: po raz pierwszy przebywa przez tyle czasu bez najbliższych, w miejscu, które dopiero poznaje i w którym panują inne zasady i zwyczaje niż w domu. Zmienia się też rozkład dnia. Wy natomiast obawiacie się zapewne, jak poradzi sobie dziecko, odczuwacie niepokój w związku z oddaniem go pod opiekę obcych osób i zwyczajnie za nim tęsknicie. Jest to naturalna reakcja na zaistniałą sytuację.

Nauczyciele i personel przedszkola starają się, by proces adaptacji przebiegł jak najłagodniej. Dlatego w pierwszych tygodniach zwracamy szczególną uwagę na zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu. Poprzez wspólne zabawy zachęcamy do nawiązywania kontaktów z nauczycielami, kolegami i koleżankami oraz do poznawania ich imion, umożliwiamy poznanie sali, innych pomieszczeń przedszkolnych i ogrodu. Dzieci stopniowo poznają rozkład dnia i zasady panujące w przedszkolu. Uczą się rozpoznawać swój znaczek i dowiadują się, do czego służy.

Ze względu na to, że nowa sytuacja może być dla dziecka trudna, poznawaliśmy nazwy podstawowych emocji (wesoły, smutny), uczyliśmy się wyrażać je słowami i poprzez wyraz twarzy. Dzieci słuchały opowiadania o pierwszym dniu w przedszkolu. Występowali w nim Olek i Ada, którzy będą się pojawiać w opowiadaniach i ćwiczeniach przez cały rok. Uczyliśmy się też różnych zabaw ruchowych, w tym kilku tradycyjnych: Kółko graniaste, Mało nas i Balonik, które zachęciły dzieci do wspólnego działania i stworzyły radosną atmosferę. Dzieci miały okazję rysować kredkami, malować farbami, stemplować. Rozmawialiśmy również o tym, co znajduje się w łazience i w jaki sposób należy z tego korzystać.

Wsparcie Rodziców podczas pierwszych tygodni w przedszkolu jest dla dziecka bardzo ważne. Jeżeli to możliwe, warto dostosować rytm dnia w weekendy do rytmu dnia w przedszkolu – jeśli godziny drzemki i posiłków będą się pokrywać, maluch nie będzie zmęczony w czasie zajęć i łatwiej mu będzie zasnąć podczas odpoczynku, chętniej też zje posiłek. Ważne jest wspólne spędzanie czasu, najlepiej w dobrze znanym miejscu, unikając dodatkowych atrakcji – dziecko przeżywa już w tym momencie wystarczająco dużo emocji. Spokój i okazywanie zaufania wobec nauczycieli sprawi, że dziecko poczuje się bezpieczniej. Istotne jest też rozpoczęcie i zakończenie dnia w przedszkolu: punktualne przybycie, czułe, ale krótkie pożegnanie i zapowiedź (koniecznie spełniona), kto i o której godzinie odbierze dziecko. Dzięki temu maluchowi łatwiej będzie wejść do sali i znieść rozstanie.

W  przedszkolu utrwalaliśmy imiona kolegów oraz koleżanek i przypominaliśmy sobie, jak wyglądają i do czego służą nasze znaczki. Tworzyliśmy „Nasz kodeks” – na podstawie obrazków omawialiśmy właściwy sposób zachowania w różnych sytuacjach w przedszkolu. Przyglądaliśmy się regulaminowi ogrodu przedszkolnego i odgadywaliśmy, co oznaczają widniejące na nim symbole – co można robić, a czego nie wolno. Poznawaliśmy lepiej naszą salę, wymyśliliśmy nazwy kącików tematycznych i dowiedzieliśmy się, co się w nich znajduje. Uczyliśmy się, jak być miłym dla innych: że trzeba dzielić się zabawkami, sprzątać po sobie, używać słów: przepraszam, dziękuję, proszę, dzień dobry i do widzenia. Próbowaliśmy bawić się razem, wspominaliśmy też nasze wakacyjne wyjazdy. Te wszystkie aktywności miały na celu budowanie w dzieciach poczucia, że są częścią grupy oraz że w przedszkolu są bezpieczne.

Powierzyliście nauczycielom i personelowi przedszkola bardzo cenny skarb – swoje dziecko. Nauczyciele robią wszystko, żeby właściwie się nim opiekować, pomagać mu odkrywać i rozwijać talenty, wydobyć cały potencjał, starają się także, żeby czuło się w przedszkolu spokojne i bezpieczne. Dlatego bardzo ważna jest dobra komunikacja. W razie jakichkolwiek wątpliwości (również dotyczących zachowania nauczycieli) czy niepokojów związanych z funkcjonowaniem dziecka, dobrze jest zwracać się bezpośrednio do nauczycieli. O dziecku nie powinno się rozmawiać w jego obecności – choć jest tak małe, rozumie więcej, niż mogłoby się wydawać. Jeśli maluch źle się czuje czy odmawia jedzenia, nauczyciele o tym poinformują, dlatego nie jest konieczne zadawanie bardzo szczegółowych pytań. Istotne jest natomiast przekazywanie nauczycielom informacji o szczególnych wydarzeniach w życiu dziecka – zarówno te przykre, jak i radosne wpływają na samopoczucie i zachowanie malucha. Jeśli nauczyciel wie, że dziecko przeżywa coś, co jest dla niego nowe, będzie przygotowany na ewentualne zmiany w jego zachowaniu.

Dobrze jest, jeśli zasady panujące w domu nie są sprzeczne z przedszkolnymi. Na przykład jeśli w przedszkolu dzieci zawsze myją ręce przed posiłkiem, a w domu maluch słyszy od rodzica, że to nie jest konieczne, może czuć się zagubiony. Zasady mogą się różnić, ale dziecku łatwiej będzie to zaakceptować, jeśli mama czy tata wytłumaczą mu, dlaczego tak jest. Dzięki temu będzie miało większe zaufanie do nauczycieli w przedszkolu i będzie czuło się bezpieczniej.

W przedszkolu rozmawialiśmy o bezpieczeństwie. Poznawaliśmy niektóre znaki drogowe, rozmawialiśmy o tym, jaki mają kolor, kształt i symbol. Dowiedzieliśmy się, że przechodzimy przez jezdnię na przejściu dla pieszych – zebrze, że przed przejściem trzeba się rozejrzeć, na czerwonym świetle trzeba stać, a na zielonym można przejść przez ulicę. Rozmawialiśmy o tym, kim jest i co robi policjant, kim są pieszy, kierowca i pasażer. Rozpoznawaliśmy dźwięki różnych pojazdów. Być może w drodze do przedszkola lub w drodze powrotnej do domu dziecko zechce się pochwalić, czego się nauczyło – dobrze jest je do tego zachęcać.

Rozmawialiśmy o jesieni w parku i w lesie. Obserwowaliśmy, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią: liście zmieniają kolor i opadają, na ziemi można znaleźć kasztany i żołędzie; szukaliśmy darów jesieni. Graliśmy na instrumentach, malowaliśmy obrazy, słuchając piosenki Kolorowe listki (sł. i muz. D. i K. Jagiełłowie).

Poprzez różnego rodzaju gry i zabawy, wierszyki, piosenki, kolorowanki i doświadczanie różnymi zmysłami dzieci uczyły się rozpoznawać i podawać nazwy darów. Rozmawialiśmy o  grzybach (borowik szlachetny, muchomor czerwony) oraz drzewach liściastych (dąb, kasztanowiec, jarząb) i ich owocach (żołędzie, kasztany, jarzębina).

Żeby dziecko mogło się pochwalić zdobytą wiedzą i ją utrwalić, podczas spaceru można poszukać poznanych drzew, pozbierać dary jesieni, a w domu pobawić się w układanie obrazów z kasztanów czy zrobić korale z jarzębiny.

Pierwsze wspólne zabawy 3-latków.