KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Minął listopad.

Drodzy Rodzice!

Za nami kolejny miesiąc pracy i zabawy. Rozmawialiśmy o rodzinie. Dzieci przypominały sobie lub dopiero poznawały słowa: mama, tata, babcia, dziadek, siostra, brat, syn, córka, wnuk, wnuczka, ciocia, wujek, prababcia, pradziadek, prawnuk, prawnuczka. Określały stosunki łączące członków rodziny (dziadkowie są rodzicami rodziców). Opowiadały o członkach swojej rodziny. Poznały piosenkę Rodzinka .Dzieci uczyły się opowiadać, jak wyglądają mama i tata, co lubią robić i jaki zawód wykonuje obecnie każde z nich. Dowiedziały się, co oznacza słowo zawód, bawiły się w odgadywanie nazw zawodów na podstawie rekwizytów i charakterystycznych elementów ubioru. Poznaliśmy figury geometryczne : kwadrat, koło, trójkąt,  z których układaliśmy kolorowe domy. Poprzez zabawy dydaktyczne, ruchowe, plastyczne  poznaliśmy i utrwaliliśmy kolory: żółty i czerwony. Potrafimy również liczyć do 4. Rozmawialiśmy o bardzo ważnych sprawach a mianowicie o prawach dzieci i o ich obowiązkach. Uroczyście obchodziliśmy „Dzień życzliwości” i wspaniały „ Dzień Pluszowego Misia”. Uczyliśmy się piosenki pt. „ Grzeczne słówka” i ,,Jada, jadą misie”.

W tym miesiącu bardzo często zachęcałyśmy dzieci  rozmów na temat rodziców i dziadków, ich ulubionych zabaw i zabawek – zachęcamy również Was, drodzy Rodzice – do opowieści. Jeśli to możliwe, nauczcie dziecko zabawy, którą sami kiedyś lubiliście. To będzie dobra okazja do umocnienia więzi w rodzinie.

Jeśli w domu jest więcej niż jedno dziecko, między rodzeństwem występują konflikty. Dla rodziców może to być trudne i denerwujące, jednak pocieszający jest fakt, że posiadanie brata czy siostry sprzyja rozwojowi społecznemu. Dzieci uczą się w ten sposób życia z innymi ludźmi, rozwiązywania konfliktów, dyskusji, stawiania na swoim i ustępowania, znajdowania kompromisów. Mogą doświadczać porażki, ale z drugiej strony wzajemnego wsparcia w trudnych chwilach. Nie wszystkie spory między rodzeństwem powinny być rozwiązywane przy wsparciu rodziców – brak interwencji daje przestrzeń do samodzielnego wypracowania porozumienia. Jednak kiedy dzieci nie potrafią dojść do zgody, a zamiast tego zaczynają się bić, szczypać, wrzeszczeć, należy je rozdzielić i uspokoić. Jeśli kłócą się o zabawkę, czasem dobrze jest ją skonfiskować do momentu pogodzenia się i przeprosin. Potem warto wytłumaczyć, że agresja nie jest pomocna i pokazać inne sposoby na rozwiązanie konfliktu. O tym, co się wydarzyło, można porozmawiać z każdym dzieckiem na osobności. Najczęściej lepiej nie stawać po stronie jednego z nich, ale zachować neutralność – faworyzowanie może prowadzić do spotęgowania zazdrości. Trzeba jednak pamiętać, że każda sytuacja jest inna, więc chociaż bardzo ważne jest stosowanie spójnych zasad, postępowanie, które raz okazało się słuszne, innym razem może nie przynieść oczekiwanych skutków.

W oczekiwaniu na Święta i prezenty wpajajmy dzieciom zasady dobrego postępowania, przypominajmy, że mają one swoje prawa i związane z tym obowiązki.