Minął listopad.
Drodzy Rodzice!
Za nami kolejny miesiąc pracy i zabawy. Rozmawialiśmy o rodzinie. Dzieci przypominały sobie lub dopiero poznawały słowa: mama, tata, babcia, dziadek, siostra, brat, syn, córka, wnuk, wnuczka, ciocia, wujek, prababcia, pradziadek, prawnuk, prawnuczka. Określały stosunki łączące członków rodziny (dziadkowie są rodzicami rodziców). Opowiadały o członkach swojej rodziny. Poznały piosenkę Rodzinka .Dzieci uczyły się opowiadać, jak wyglądają mama i tata, co lubią robić i jaki zawód wykonuje obecnie każde z nich. Dowiedziały się, co oznacza słowo zawód, bawiły się w odgadywanie nazw zawodów na podstawie rekwizytów i charakterystycznych elementów ubioru. Poznaliśmy figury geometryczne : kwadrat, koło, trójkąt, z których układaliśmy kolorowe domy. Poprzez zabawy dydaktyczne, ruchowe, plastyczne poznaliśmy i utrwaliliśmy kolory: żółty i czerwony. Potrafimy również liczyć do 4. Rozmawialiśmy o bardzo ważnych sprawach a mianowicie o prawach dzieci i o ich obowiązkach. Uroczyście obchodziliśmy „Dzień życzliwości” i wspaniały „ Dzień Pluszowego Misia”. Uczyliśmy się piosenki pt. „ Grzeczne słówka” i ,,Jada, jadą misie”.
W tym miesiącu bardzo często zachęcałyśmy dzieci rozmów na temat rodziców i dziadków, ich ulubionych zabaw i zabawek – zachęcamy również Was, drodzy Rodzice – do opowieści. Jeśli to możliwe, nauczcie dziecko zabawy, którą sami kiedyś lubiliście. To będzie dobra okazja do umocnienia więzi w rodzinie.
Jeśli w domu jest więcej niż jedno dziecko, między rodzeństwem występują konflikty. Dla rodziców może to być trudne i denerwujące, jednak pocieszający jest fakt, że posiadanie brata czy siostry sprzyja rozwojowi społecznemu. Dzieci uczą się w ten sposób życia z innymi ludźmi, rozwiązywania konfliktów, dyskusji, stawiania na swoim i ustępowania, znajdowania kompromisów. Mogą doświadczać porażki, ale z drugiej strony wzajemnego wsparcia w trudnych chwilach. Nie wszystkie spory między rodzeństwem powinny być rozwiązywane przy wsparciu rodziców – brak interwencji daje przestrzeń do samodzielnego wypracowania porozumienia. Jednak kiedy dzieci nie potrafią dojść do zgody, a zamiast tego zaczynają się bić, szczypać, wrzeszczeć, należy je rozdzielić i uspokoić. Jeśli kłócą się o zabawkę, czasem dobrze jest ją skonfiskować do momentu pogodzenia się i przeprosin. Potem warto wytłumaczyć, że agresja nie jest pomocna i pokazać inne sposoby na rozwiązanie konfliktu. O tym, co się wydarzyło, można porozmawiać z każdym dzieckiem na osobności. Najczęściej lepiej nie stawać po stronie jednego z nich, ale zachować neutralność – faworyzowanie może prowadzić do spotęgowania zazdrości. Trzeba jednak pamiętać, że każda sytuacja jest inna, więc chociaż bardzo ważne jest stosowanie spójnych zasad, postępowanie, które raz okazało się słuszne, innym razem może nie przynieść oczekiwanych skutków.
W oczekiwaniu na Święta i prezenty wpajajmy dzieciom zasady dobrego postępowania, przypominajmy, że mają one swoje prawa i związane z tym obowiązki.