Dziecko ma trzy lata i nie mówi
„Dziecko ma trzy lata i nie mówi. Czy powinno to martwić?”
Wyobraźcie sobie Państwo trzyletnie dziecko, które jeszcze nie mówi. Jedynymi słowami jakimi dysponuje są przykładowo: mama, baba, ja. Można by pomyśleć, że jego niemota bardzo utrudnia mu życie. Otóż, wcale tak nie jest! Malec całkiem dobrze funkcjonuje. Nasz trzylatek rzadko musi o cokolwiek prosić, gdyż jego rodzice, dziadkowie, kochają go i dbają o to, aby dostawał wszystko, czego potrzebuje. Rano mama kładzie na jego stole kanapki, potem deser. Chwilę później mama włącza telewizor, gdyż wie, ze zaczyna się właśnie ulubiony program dziecka. Podczas zabawy malec wskazuje na zabawkę z wyższej półki, babcia biegnie, by mu ją podać. Czasem mama prosi synka, aby powiedział jakieś słowo, lub zachęca go, aby ją naśladował. Ten obserwuje ją z fascynacją, ale nie odpowiada. Rodzice myślą, ze ich pociecha jest nieśmiała i są przekonani, że pewnego dnia zacznie mówić. Przecież inne dziecko z rodziny też zaczęło mówić gdy miało 4 lata i jego rodzice nie prowadzali go do logopedy. „Zobaczycie, zacznie mówić, gdy pójdzie do przedszkola” - mawiają, zaniepokojonym już rodzicom, znajomi i rodzina.
Jednak, po pewnym czasie, dziecko idzie do przedszkola i ten cud, który miał się zdarzyć nie dzieje się. Dziecko ma kłopoty z komunikowaniem się ze swoimi rówieśnikami, podczas przedszkolnych uroczystości nasz maluch stoi obok, nie dostał żadnej z ról...
Kochani Rodzice!
Nie wierzcie, gdy mówią Wam, że z tego się wyrośnie. Zawsze warto skonsultować się ze specjalistą, choćby po to, by wykluczyć inne przyczyny opóźnionego rozwoju mowy, niż zwykłe opóźnienia rozwojowe (np. nieprawidłowa budowa narządów mowy, choroby neurologiczne, problemy ze słuchem)
Co powinno zwrócić uwagę i zaniepokoić?
• gdy dziecko nie mówi, mówi mało i niechętnie się wypowiada,
• gdy dziecko mówi przez nos i oddycha przez usta, choć nie ma kataru,
• gdy mowa dziecka jest niewyraźna lub niepłynna (dziecko się zacina, przeciąga głoski, powtarza głoski, sylaby, wyrazy),
• gdy nie jesteśmy pewni czy dziecko dobrze słyszy,
• gdy podczas artykulacji dziecko wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę
• gdy zgryz dziecka jest nieprawidłowy lub, gdy dostrzegamy zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy (np. krótkie wędzidełko podjęzykowe, mała ruchliwość warg i języka),
• gdy dziecko skończyło 2 lata, a nadal nie wypowiada dwóch słów połączonych w zdanie w celach komunikacyjnych (by zakomunikować swoją potrzebę, np. „mama am”),
• gdy dziecko skończyło 4 lata, a nadal wymawia głoski [s, z, c, dz] jak [ś, ź, ć, dź] lub głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi np. zamiast [b] mówi [p], a [d] zastępuje głoską [t], substytuuje (zamienia) głoski [k] na [t], [g] na[d],
• gdy dziecko skończyło 5 lat, a nadal nie wymawia głosek [sz, ż, cz, dż,],
Drogi Rodzicu!
Jeśli zauważysz u swojej pociechy, któreś z wymienionych objawów i masz wątpliwości - niezwłocznie skontaktuj się z logopedą.
źródło artykułu: Stacja Rozwoju Mowy Logomotywa