Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie.

Witajcie Podziomki!

W tym tygodniu przypomnimy sobie i wzbogacimy wiadomości na temat ptaków.

Poszukajmy w naszych książeczkach w domu, lub skorzystajmy ze stron internetowych i wyszukajmy ilustracje przedstawiające różne  ptaki. Proponujemy również film edukacyjny:

Powroty ptaków.

Ciekawostka:

Chcecie się dowiedzieć skąd ptaki wiedzą dokąd mają lecieć? Posłuchajcie:

Skąd ptaki wiedzą, dokąd mają lecieć?

Opowiadanie „Ptasie sprawki”.

Słońce świeciło coraz cieplej, na drzewach pojawiały się zielone pąki i trawka się zazieleniła. Wokoło pachniało wiosennym powietrzem. Na płocie siadły dwa wróble, aby po długiej zimie wygrzewać się w promieniach wiosennego słońca.

 Nagle usłyszały jakieś odgłosy, szum skrzydeł i zobaczyły, że na gałązkę usiadły dwa ptaki, a jeden usiadł na dachu domu. Wróble poznały wśród nich bociana, szpaka, jaskółkę i ucieszyły się bardzo, że już wróciły z ciepłych krajów. Lecz jaskółka, szpak i bocian zamiast też się cieszyć, zaczęły robić wróblom wyrzuty za to, że kiedy ich tu nie było nie dopilnowały gospodarstwa i że wszędzie jest wielki nieporządek.

 A wróble na to:

– No w czym tu nasza wina? – W czym, w czym, w czym?

Jaskółka na to – pit, pit, pit! – Jak odlatywałyśmy jesienią pełno było zboża w stogach, na polach, a gdzie jest teraz? Pit, pit, pit! – pyta jaskółka. – Tit, tit, tit! – drzewa były całe w kolorowych listkach, a teraz są puste.

 Swoim tit, tit, tit muszę budzić listek za listkiem – rzekł szpak.

– Kle, kle, kle! – wszędzie pusto nic nie ma do jedzenia, musimy głodować kle, kle, kle! – powiedział bociek.

A potem wszystkie dodały rozgniewane:

 – Ach te wróble to ziółka, widać, że niczego nie pilnowały. Przez zimę wszystko zjadły i zmarnowały?

Wróble na to chórem: – W czym tu nasza wina? W czym, w czym, w czym?. Same byście spróbowały zostać u nas na zimę, kiedy mróz i śnieg, gdy nie ma nic do jedzenia!

Ptaki zaczęły się kłócić i nic nie wiadomo jak długo by to trwało, gdyby nie Ania, która wracała właśnie ze szkoły i usłyszała sprzeczki ptaków.

 – Wróble tu niczemu nie są winne – powiedziała.

 – Pit, pit, pit! – A gdzie jest zboże? – spytała jaskółka.

 – Zboże rolnicy zwieźli do swoich zagród.

– Kle, kle, kle, a co się stało z pięknymi kolorowymi liśćmi?

 – Liście spadły z drzew, gdy tylko zima do nas przyszła. Więc już dłużej się nie kłóćcie i zawrzyjcie zgodę, a ja i moi koledzy nakarmimy was i pomożemy zbudować gniazda.

 Szpakowi dzieci zrobiły budkę z drewna i przybiły do drzewa. Bocianowi uzbierały gałązek i siana, a on uwił gniazdo na dachu. Jaskółce przyniosły mokrego piasku, z którego ulepiła sobie gniazdko pod dachem.

Od tego czasu ptaki się już nie kłóciły, zapanowała zgoda, a dookoła rozlegał się wesoły śpiew szczęśliwych ptaków. W zbudowanych gniazdkach samiczki wysiadywały jaja.

Rozmowa na temat opowiadania:

 – Jakie ptaki przyleciały do nas z ciepłych krajów?

 – Co powiedziały ptaki?

– Kto pomógł skłóconym ptakom?

 – Czy dzieci dobrze postąpiły?

  • Często na drzewach możemy zobaczyć tzw. budki lęgowe. Po co są zrobione? Czy wiecie?

Budki lęgowe to specjalne konstrukcje, wykonane najczęściej z drzewa, przeznaczone na gniazda głównie dla ptaków, ale także dla mniejszych ssaków czy owadów. Robimy je po to, aby pomóc zwierzętom, gdyż ich naturalne miejsca lęgowe są coraz rzadsze przez działalność człowieka.

 

- Spośród zamieszczonych poniżej zdjęć ptaków wskaż te, o których mowa była w opowiadaniu.

 

 

 

 

 

- Wskaż te ptaki, których nie było w opowiadaniu.

- Podziel nazwy ptaków na sylaby.

- Powiedz, jakie głoski słyszysz na początku i na końcu wyrazów, określających nazwy ptaków.

 W Waszych książeczkach w części 3 na str. 32 znajdziecie zadanie do wykonania. Pomożecie ptakom znaleźć swój dom. Niektórzy z Was mają swoje książki w domach. Dla tych, którzy ich nie zabrali zamieszczamy link do wirtualnych kart pracy:

Karty pracy Pięciolatek- Razem poznajemy świat część 3.

Zabawa matematyczna.

Przygotuj mały pojemnik, może być spożywczy ( niech to będzie karmnik) i wyciętego z papieru ptaszka. Wykonuj polecenia rodzica:

- umieść ptaszka w karmniku
- umieść ptaszka pod karmnikiem
- umieść ptaszka za karmnikiem
- umieść ptaszka obok karmnika
- umieść ptaszka nad karmnikiem
- umieść ptaszka z prawej strony karmnika
- umieść ptaszka z lewej strony karmnika

W książkach (cz.3) na stronie 30 znajdziesz drugie matematyczne zadanie do wykonania.

Bocian- praca plastyczna

Mamy nadzieję, że praca wspólnie z rodzicami Wam się spodoba.
- Jak wygląda bocian? Dziecko opisuje z pamięci wygląd bociana.

Poniżej załączamy trzy linki, które mogą być inspiracją do wykonania z dzieckiem bociana:

Bocian 1

Bocian 2

Bocian 3

Czy już wiecie, którego bociana zrobicie?
Czekamy na wasze prace w naszej grupie na FB.

Zabawa ruchowo – naśladowcza „Drobna kaszka”.

Siedzimy na dywanie. Dziecko jest ptakiem.

Mówimy rymowankę:

 „Drobna kaszka, drobna kaszka

 A dla kogo? A dla ptaszka.

Drobna kaszka, drobny mak

 A ten ptaszek robi tak!”

 Dziecko będące ptaszkiem pokazuje wymyślony przez siebie ruch, a pozostali uczestnicy zabawy go naśladują. Potem zamieniacie się rolami i to rodzic, lub inny członek rodziny, jest ptaszkiem.

Wizualizacja – Jestem ptakiem. Zabawa wyciszająca.

Dziecko ( wraz z rodzeństwem) leży z zamkniętymi oczami, w tle słychać cichutką muzykę:

Śpiew ptaków w lesie-muzyka relaksacyjna.

Rodzic mówi spokojnym głosem:

Wyobraź sobie, że jesteś ptakiem. Masz ciało pokryte miękkimi piórami i piękne skrzydła. Dzięki nim możesz fruwać! Powoli poruszasz skrzydłami i unosisz się w powietrzu, coraz wyżej i wyżej. Ogrzewają cię promienie słońca. Dziwne uczucie widzieć świat z tej wysokości. Mijasz pola, las, łąki i jezioro. Ludzie widziani z tej wysokości są mali, maleńcy. Ta swoboda i wolność, które czujesz, są wspaniałe. Nadchodzi noc. Szukasz, jak inne ptaki, schronienia. Siedzisz na gałęzi, chowasz dziób pod skrzydła i... zasypiasz. Jest ranek. Otulają cię ciepłe promyki słońca. Budzisz się spokojny, szczęśliwy i znowu wzbijasz się w niebo i fruwasz nad swoim domem, przedszkolem, placem zabaw. Pomyśl, czy bycie ptakiem jest miłe.

Potem dzieci otwierają oczy, siadają. Rodzic pyta:

Jakim ptakiem chciałbyś (chciałabyś) być i dlaczego?

Zabawa konstrukcyjna „Ptaki- cudaki”

Z różnego rodzaju klocków dziecko układa ptaka- cudaka.

Do ułożenia ptaka można również wykorzystać: patyczki, nakrętki, zapałki, klamerki do bielizny itp.

Pobudzamy wyobraźnię, pomysłowość, kreatywność dziecka

Dziecko nazywa ułożone przez siebie ptaki- cudaki – nazwy dzielimy na sylaby.

Zabawa ,,Szukamy ptaków".

Chętne dzieci mogą zamienić się w poszukiwaczy i ornitologów.  Sprawdźcie czy na Waszym podwórku zagościli nowi przyjaciele.

Powodzenia!