Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Temat: Dziecięca matematyka

Witam wszystkie dzieciaki i zapraszam do zabawy z matematyką.

Temat: „Dziecięca matematyka”- wg programu E. Gruszczyk – Kolczyńskiej.

Cele główne:

Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania.

Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku.

Kojarzenie liczby elementów z jej zapisem graficznym – cyfrą.

Kształcenie umiejętności liczenia obiektów niewidocznych i określanie ich liczby.

Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku intelektualnego.

 

1. Zabawa matematyczna -”Witajcie palce”

Witamy swoje palce” – R. mówi rymowankę, a dziecko realizuje jej treść:

Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk 
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec 
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec 
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę

Następnie dziecko przelicza swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniach.

2. „Kapturek myśliciela” – ćwiczenie kinezjologii Dennisona poprawiające koncentrację.

Dziecko chwyta małżowinę uszną kciukiem, palcem wskazującym i środkowym, masuje delikatnie dwa, trzy razy do góry, odwraca głowę w lewo, następnie w prawo i wykonuje taki sam masaż.

3.”Matematyczne zagadki” – dzieci siedzą w półkolu, R. rozkłada kartoniki oznaczone cyframi od 1 do 9, z drugiej strony napisana jest zagadka. Dziecko wyrzuca kostkę, przelicza liczbę oczek i podaje R. kartonik z odpowiednią cyfrą. R. odczytuje zagadkę, dziecko podają odpowiedź. Następnie dziecko rzuca dwiema kostkami, dodaje oczka i przelicza i podaje kartonik z odpowiednią cyfrą, rozwiązują zagadki podane przez Rodzica.

Teksty zagadek:
1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
8) Ile to jest razem 3 i 3?
9) Ile boków ma trójkąt?

4.Dodawanie i odejmowanie do 10, ustalenie stałej liczby.

Dziecko zabiera z pojemnika 10 klocków (mogą być guziki) i dzieląc je na dwie części (np.7 i 3) chowa w dłoniach za plecami. Na polecenie rodzica wystawia przed siebie jedną dłoń i pokazuje rodzicowi ile ma w niej klocków. Rodzic odgaduje ile dziecko ma klocków w drugiej dłoni, a dziecko zastanawia się jak rodzic to obliczył i podaje sposób.

5.Zabawa "Maszyna matematyczna" (można wspólnie skonstruować maszynę matematyczną)
Nauczyciel pokazuje dziecku np. 5 klocków, wkłada je do maszyny(np. pudełka, worka) włącza i wyjmuje 7 klocków. Pyta dziecka co się zmieniło? Zadanie dziecka polega na ustalaniu zmian jakie zachodzą w maszynie i nazwaniu ich (przybyło, ubyło, maszyna dodała…). Zabawę powtarzamy kilkakrotnie dodając i odejmując klocki.

6.Dodawanie i odejmowanie z wykorzystaniem klamerek
Rodzic mówi:
Teraz będziemy liczyć na klamerkach. Dziecko stara się liczyć samodzielnie.
- przypnij sześć klamerek i jeszcze cztery klamerki… Pokaż… Policz… Ile masz razem?
- masz dziesięć przypiętych klamerek, zdejmij dwie… Ile pozostało?
- do paska przypiąłeś dziesięć klamerek, ma ci zostać pięć… Ile zdjąłeś?


Część zadania dla dzieci dobrze radzących sobie z dodawaniem i odejmowaniem
 (nie obowiązkowa)
Dodawanie po kilka i odejmowanie po kilka - po dwie, po trzy, po pięć klamerek.
Będziemy przypinać klamerki… Najpierw dwie potem dwie, potem jeszcze dwie. Proszę przypiąć klamerki i policzyć ile jest razem…Odejmujemy. Jest sześć klamerek. Odjąć dwie... Ile zostało?... Odjąć dwie ile zostało?.. Odjąć dwie ile zostało?

7. Układanie i rozwiązywanie zadań matematycznych.

Autobusem jechało 8 pasażerów, na przystanku wsiadło 6. Ilu pasażerów jedzie autobusem?
Po morzu pływało 12 statków, do portu wróciło 7 statków. Ile statków pływa dalej?

Na gałęzi siedziało 6 wróbli, odleciały 2. Ile wróbli zostało?

Rodzic samodzielnie może tworzyć podobne zadania .