Kochamy naszych Rodziców
Rozmowa na temat znaczenia słowa serce.
Rodzic wskazuje na kawałki czerwonego brystolu leżące w środku koła:
- Jaki kształt moglibyśmy ułożyć? (dziecko próbuje złożyć serce)
- Z czym kojarzy się wam ten kształt?
- Czy bez serca można żyć?
- Czy tylko ludzie mają serce?
Serce jest mięśniem wielkości pięści (pokaz ilustracji w książkach). Serce pełni rolę pompy, która transportuje krew do naczyń krwionośnych. To dzięki sercu w naszym ciele płynie krew.
Zabawa ruchowa: Jak bije moje serce?
Rodzic poleca dziecku położyć dłoń po lewej stronie klatki piersiowej tak, aby wyczuło uderzenia własnego serca. Następnie dziecko porusza się skacząc jak żabki i chodząc jak bociany. Gdy usiądzie, znów układa dłoń na sercu i sprawdza, jak mocno bije serduszko.
Wyjaśnienie znaczenia słów: rodzice, rodzina.
- Do czego ludziom potrzebne jest serce? (do życia, żebyśmy mogli kochać, okazywać sobie uczucia, do miłości…)
- Kto kojarzy się wam ze słowem miłość? (mama, tata, rodzice, siostra, babcia, rodzina...)
- Co oznacza słowo rodzice?
- Czy rodzice są dzieci potrzebni?
- Kto tworzy rodzinę? (do serca zawieszonego dziecko dołącza narysowanych członków rodziny)
- „Mamo!” – wysłuchanie wiersza I. Suchorzewskiej, rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela .
Mamo! – Mamo, zapnij mi guziki!
– Mamo, wciągnij mi buciki!
– Mamo, zawiąż sznurowadło!
– Mamo, podnieś, bo coś spadło!
– Mamo, przynieś mi łyżeczkę!
– Mamo, popraw poduszeczkę!
We dnie, w nocy, Wieczór, rano Ciągle tylko:
– Pomóż, mamo! Za to beczeć umie sam…
– Znasz takiego? Bo ja znam.
Po przeczytaniu dzieciom utworu rodzic prosi o odpowiedzi na pytania:
- O co prosił mamę bohater wiersza?
- Co sądzicie o takim zachowaniu?
- Czy Wy postępujecie w podobny sposób?
- Jak możecie pomagać mamom?
- „Liczymy kwiaty” – przeliczanie i dopełnianie zbiorów . Dzieci przeliczają elementy w dwóch pierwszych zbiorach i otaczają pętlami właściwe liczby, a następnie dorysowują odpowiednie elementy w kolejnych dwóch zbiorach tak, żeby było ich tyle, ile wskazuje liczba.
„Moja mama jest . . . Mój tata jest . . .” – opowiadania twórcze, rozwijanie umiejętności spontanicznego wypowiadania się na temat swojej rodziny .
„Spacer z tatą” – wysłuchanie wiersza M . Mrózek-Dąmbskiej, rozmowa kierowana pytaniami rodzica .
Spacer z tatą
„A kiedy będzie słońce i lato,
pójdziemy sobie na spacer z tatą.
Ja będę miała nową sukienkę,
tato mnie będzie trzymał za rękę.
Pójdziemy wolno, prosto przed siebie,
będziemy liczyć chmury na niebie, będziemy liczyć drzewa przy drodze,
będziemy skakać na jednej nodze.
Miniemy kino, szkołę, aptekę,
jeszcze spojrzymy z mostu na rzekę,
jeszcze okruchy rzucimy falom,
kupimy w kiosku różowy balon.
Po wysłuchaniu utworu dzieci odpowiadają na pytania:
– Co było przyjemnego podczas spaceru z tatą?
– Co robisz wspólnie ze swoim tatą?
– Jak najchętniej spędzasz z nim czas?
Podawanie rymów do słów: mama, tata.
Mama - rama, gama, tama, dama, lama...
Tata - wata, data, chata, łata, mata...
"Moja rodzina"- praca plastyczna. Narysujcie swoją rodzinę i zatrzymajcie prace.
Poniżej są dla was zadania do rozwiązania z pomocą rodziców.
Policz biedronce kropeczki i przyporządkuj odpowiednią cyfrę.