Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Co powinien umieć 6-latek.

CO POWINIEN UMIEĆ  6-LATEK

(profil rozwojowy dziecka 6-letniego)

na podstawie książki Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka  w wieku przedszkolnym K. Skarbek, I. Wrońskiej   

 

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI DUŻEJ

  • potrafi zbiec na dół po schodach bez trzymania się poręczy
  • potrafi stać na jednej nodze z zamkniętymi oczami
  • potrafi zeskoczyć z wysokości 30 cm na palce nóg
  • podejmuje próby skakania na skakance
  • potrafi wykonać proste figury akrobatyczne (np. przewroty)
  • potrafi iść stopa za stopą wzdłuż linii bez utraty równowagi
  • potrafi przeskoczyć przeszkodę o wysokości 20 cm, odbijając się z miejsca obunóż
  • umie sprawnie chwytać i odrzucać piłkę

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOTORYKI MAŁEJ

  • ma w pełni opanowane czynności samoobsługowe (łącznie z zapinaniem i odpinaniem guzików, sznuruje buty na kokardkę)
  • potrafi tworzyć rysunki tematyczne (rysując i pisząc dziecko wykonuje ruchy dłonią, uruchamia nadgarstek)
  • ruchy dłoni są precyzyjne (drze papier na kawałki i przykleja w określonym miejscu)
  • ma prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski
  • potrafi wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)
  • potrafi kolorować w konturze bez wychodzenia za linie
  • lepi z plasteliny proste kształty tematyczne (np. bałwana)

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI WZROKOWEJ

  • potrafi odtworzyć skomplikowany wzór w przestrzeni i na płaszczyźnie wg. modelu
  • potrafi wskazać brakujący element na obrazku
  • potrafi uzupełnić brakujący element w szeregu, np. xx++xx++x...++
  • potrafi wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach
  • potrafi narysować trójkąt, romb i inne formy złożone z figur geometrycznych (np. krzyż i koło wpisane w kwadrat) wg. wzoru
  • zapamiętuje wzrokowo układ 4-5 elementów i potrafi określić, którego brakuje
  • potrafi złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt
  • potrafi z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub kształtach wg. wcześniej pokazanego wzoru
  • potrafi różnicować i nazwać kilkanaście kolorów

UMIEJĘTNOŚCI     W     ZAKRESIE     ORIENTACJI     W     SCHEMACIE     CIAŁA 

I KIERUNKACH W PRZESTRZENI

  • prawidłowo wskazuje stronę prawą i lewą własnego ciała
  • orientuje sie w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciwko
  • potrafi poruszać sie w wyznaczonym kierunku na polecenie słowne (w przód-w tył, w bok, w prawo-w lewo)
  • potrafi określić wzajemne położenie przedmiotów względem siebie, posługuje sie określeniami: na, pod, nad, między, na prawo, na lewo
  • orientuje sie w kierunkach na płaszczyźnie i wyznacza na kartce: górę/ dół, prawy/lewy bok, prawy/lewy, dolny, górny róg kartki

 

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

  • potrafi rozpoznać dźwięki celowo wytwarzane przez różne przedmioty na skutek ich uderzania, pocierania, gniecenia, itp.
  • porównuje dźwięki między sobą, określa ich cechy jakościowe, wysokie/niskie, szybkie/wolne
  • odtwarza proste, kilkuelementowe układy dźwiękowe - wyklaskiwane lub wystukiwane
  • odtwarza zasłyszany układ dźwiękowy przy pomocy symboli oraz wystukuje układ zgodnie z jego symboliczną ilustracją
  • dokonuje analizy (rozkładu) i syntezy (łączenia) głoskowej wyrazów, przelicza liczbę głosek w wyrazie
  • wyodrębnia wyrazy w zdaniu, przelicza liczbę wyrazów w zdaniu
  • potrafi wyodrębniać rymujące sie wyrazy, samodzielnie tworzy rymy
  • powtarza ze słuchu ciąg pięciu liczb oraz dłuższe zdanie lub krotką rymowankę

 

UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE MOWY

  • wymowa zwykle jest poprawna
  • mowa jest poprawna gramatycznie
  • ma bogaty zasób słów, poszerza zasób słownikowy o określenia odnoszące się do zagadnień przyrodniczych, społecznych, zdrowotnych, itp.
  • posługuje sie formułami językowymi dostosowanymi do sytuacji (wita się, prosi o coś, zwraca się w sposób właściwy do osób dorosłych)
  • ma coraz większe umiejętności komunikacyjne, potrafi opowiadać
  • formułuje dłuższe wypowiedzi związane z przeżyciami, zdarzeniami, zjawiskami, na temat treści filmu, planowaniem pracy
  • opowiada, co widzi na obrazku przy pomocy zdań złożonych z użyciem coraz bogatszego zasobu słownictwa, nadaje tytuły obrazkom i układa podpisy

 

UMIEJETNOŚCI MATEMATYCZNE

Klasyfikowanie

  • klasyfikuje przedmioty na poziomie kolekcji
  • dzieli przedmioty na obszerne zbiory, np. zwierzęta, ludzie, rośliny, budowle

Liczenie

  • stosuje juz większość reguł poprawnego liczenie: przestrzega reguły "jeden do jednego", wymienia liczebniki we właściwej kolejności, utrwala podwójne znaczenie ostatniego wypowiedzianego liczebnika
  • dostrzega regułę niezależności porządkowej: wie, że można zacząć liczenie od początku lub od końca, a wynik liczenia się nie zmieni; zaczyna spostrzegać, że przestawianie przedmiotów lub sposób liczenia nie ma wpływu na wynik
  • porównuje liczebność zbiorów poprzez łączenie w pary lub przeliczanie

Dodawanie i odejmowanie

  • potrafi ustalić wynik dodawania i odejmowania licząc na palcach lub innych zbiorach zastępczych
  • zna cyfry od 0 do 10 oraz stosuje znaki matematyczne równości, mniejszości, większości, dodawania i odejmowania

UMIEJĘTNOŚCI W SFERZE EMOCJONALNO-SPOŁECZNEJ

  • W zakresie samoobsługi: myje twarz i zęby bez pomocy, ubiera się samodzielnie, zapina guziki, wiąże supełek, potrafi zawiązać kokardkę
  • bierze udział w grach opartych na współzawodnictwie
  • wzrasta znaczenie autorytetu osób innych niż rodzice
  • używa adekwatnie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam
  • ma ulubionego kolegę/koleżankę
  • pojawia się pełna zdolność do zabaw tematycznych, zabawa jest rozbudowana i zorganizowana w ciąg zdarzeń.
  • potrafi wykonać złożone polecenia (trzyetapowe), np. połóż najpierw ołówek na krześle, potem otwórz drzwi, a potem przenieś mi książkę, która leży na stole
  • potrafi słuchać, gdy mówi ktoś inny