Wszyscy lubimy zakupy
„Wszyscy lubimy zakupy”
Realizacja podstawy programowej (zajęcia do wyboru)
„Sklepy”- zabawa edukacyjna – „Spacer ulicą handlową” – rozmowa na temat rodzajów sklepów oraz ich asortymentu. Rozmowa na temat opowiadania Ady „Zakupy w galerii handlowej”. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich doświadczeń z robieniem zakupów.
„Płacimy za towar” – zabawa edukacyjna”. Doskonalenie umiejętności przeliczania z wykorzystaniem ilustracji monet (KP4). II. Doskonalenie umiejętności liczenia.
Zakupy w galerii handlowej – słuchanie tekstu „Opowiadanie Ady”.
Dziś sobota. Rodzina Ady pojechała na zakupy do galerii handlowej. Ale tam głośno! Tata prowadzi duży wózek. Z regału z narzędziami wybrał wiertarkę, którą wywierci otwór w ścianie, potrzebny do zawieszenia zdjęć rodziny. Emil wybrał plecak, już na wakacje. Ten plecak ma kółka. Brat Ady sprawdza, czy kółka dobrze się kręcą. Ada ogląda książkę, którą wybrała dla niej mama. To zbiór bajek na dobranoc. Mama pakuje pieczywo. Pora wracać do domu. Dobrze, że kasa jest blisko.
Rozmowa na temat tekstu:
Pytania:
- Gdzie robiła zakupy rodzina Ady?
- Czy byłeś w galerii?
- Co znajduje się w galerii handlowej?
- Co rodzina Ady kupiła w galerii handlowej?
- Co można robić w galerii handlowej oprócz zakupów?
„Płacimy za towar”.
Rodzic pokazuje dziecku monety i banknoty (mogą być falsyfikaty przewidziane do zabawy)
Dziecko ogląda monety i banknoty. Rodzic informuje, że za wszystko, co chcemy kupić w sklepie, należy zapłacić. Żeby zrobić zakupy, trzeba znać wartość pieniędzy. Dziecko wyodrębnia cyfry na monetach i wskazują: 1 zł, 2 zł, 5 zł, 1 grosz, 2 grosze, 5 groszy, 10, 20, 50 groszy. Nazywa nominały banknotów.
Rodzic pokazuje dziecku różne produkty zawierające ceny, np. lizak lub baton z ceną 1 zł.
Prosi, aby wybrało monety o wartości 1 zł. Dziecko wybiera „złotówkę” i wymienia ją z rodzicem za lizaka. Rodzic pokazuje dziecku inne produkty, które kosztują 2 złote. Dziecko wybiera monetę dwuzłotową. Podczas zabawy rodzic zwraca się do dziecka z pytaniem: co można zrobić, aby kupić lody za 2 zł, nie mając jednej monety o wartości 2zł? Dziecko rozwiązują problem, płacąc dwiema monetami o wartości po 1 zł.
Dziecko przelicza, ile ma monet jednozłotowych (10 zł) rodzic informuje, że lizak kosztuje 1 zł. ,ile lizaków mogą kupić za 10 monet po 1 zł
Przeliczanie pieniędzy – wyznaczanie równowartości monet. (K.P. 4 s. 4 z. 1)
Planowanie zakupów zgodnie z wartością posiadanych pieniędzy. (K.P. 4 s. 4 z. 2)
ZABAWY DODATKOWE
Samogłoski
Dziecko wyobraża sobie „samogłoski z gumy”, przy wymawianiu każdej z samogłosek naśladuje wykonywanie czynności, np. podrzucają piłkę w górę, odbijają piłkę o podłogę, „odkleja” piłkę od podłogi.
Przykładowe inspiracje dla Rodzica:
„a” – nasza guma jest jak piłeczka kauczukowa, odbijamy ją o podłogę, a ona leci w górę „aaaaaaaa”
„o” – piłeczka spada na ziemię z bardzo wysoka: „ooooooooo” – przykleiła się do podłogi
„u” – ciągniemy ją, aby odkleić ją od podłogi, ale jest przyklejona bardzo mocno: „uuuuu”, próbujemy jeszcze raz: „uuuuuu”
„e” – chyba nam się nie uda, dziecko macha ręką „eee”, powtarzamy próbę
„y” – napnijmy mocno mięśnie „yyyyyyy” – hura odkleiła się...
„i” – odłóż spokojnie piłkę na półkę.
Po zakończeniu zabawy, przypomnieniu wszystkich samogłosek, dziecko wybiera czerwony kartonik z Wycinanki. Rodzic wymienia w wolnym tempie wyrazy kiedy dziecko usłyszy samogłoskę, podnosi w górę czerwony kartonik:
oko, owca, owoc, ogórek, koty, sok, waga ,płot, arbuz, agrafka, autobus, anioł, rower, buty, cebula, domy, ule, usta, ucho, uwaga, motek, kolory, farby, flaga ,ekran, ekierka, elf, egzamin, lustro,, torba igła, indyk, irysy, narty, mgła, sklep.
Dziwne słowa
Rodzic umieszcza na tablicy kartoniki z sylabami i odczytuje zagadkę:
TOR - DOK, BAK- RY, TER- MON, KRA- WIEC
Bardzo dziwne słowa.
Lecz każde z nich w sobie jeden zawód chowa.
Odczytanie sylab przez dziecko
Tworzenie i czytanie wyrazów utworzonych z sylab: DOKTOR, RYBAK, MONTER, KRAWIEC
Wypowiedzi dziecka na temat pracy wykonywanej przez lekarza, rybaka, montera.
Rodzic uzupełnia informacje.
Odbijanka mozaikowa
Rodzic przygotowuje farbę plakatową – rozprowadza ją pędzlem na palecie. Tak przygotowana farba będzie służyła do stemplowania, podobnie jak poduszka z tuszem. Dziecko nabiera na stempel niewielką ilość farby z palety i stempluje narysowany na kartce kontur bluzki lub sukienki.
W ten sposób powstają ciekawe ornamenty.
Ćwiczenia dla dzieci rozwijające liczenie:
Przeliczanki.sześciolatek liczy i oblicza
Ćwiczenia rozwijające liczenie
Twórcze łamigłówki dla dzieci: