Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Wszyscy lubimy zakupy

 

 „Wszyscy lubimy zakupy”

 

Realizacja podstawy programowej (zajęcia do wyboru)

 

„Sklepy”- zabawa edukacyjna – „Spacer ulicą handlową” – rozmowa na temat rodzajów sklepów oraz ich asortymentu. Rozmowa na temat opowiadania Ady „Zakupy w galerii handlowej”. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich doświadczeń z robieniem zakupów.

 „Płacimy za towar” – zabawa edukacyjna”. Doskonalenie umiejętności przeliczania z wykorzystaniem ilustracji monet (KP4). II.   Doskonalenie umiejętności liczenia.

 

Zakupy w galerii handlowej – słuchanie tekstu „Opowiadanie Ady”.

 

 Dziś sobota. Rodzina Ady pojechała na zakupy do galerii handlowej. Ale tam głośno! Tata prowadzi duży wózek. Z regału z narzędziami wybrał wiertarkę, którą wywierci otwór w ścianie, potrzebny do zawieszenia zdjęć rodziny. Emil wybrał plecak, już na wakacje. Ten plecak ma kółka. Brat Ady sprawdza, czy kółka dobrze się kręcą. Ada ogląda książkę, którą wybrała dla niej mama. To zbiór bajek na dobranoc. Mama pakuje pieczywo. Pora wracać do domu. Dobrze, że kasa jest blisko.

Rozmowa na temat tekstu:

 Pytania:

  • Gdzie robiła zakupy rodzina Ady?
  • Czy byłeś w galerii?
  • Co znajduje się w galerii handlowej?
  • Co rodzina Ady kupiła w galerii handlowej?
  • Co można robić w galerii handlowej oprócz zakupów?

 

„Płacimy za towar”.

 Rodzic pokazuje dziecku monety i banknoty (mogą być falsyfikaty przewidziane do zabawy)

 Dziecko ogląda  monety i banknoty. Rodzic informuje, że za wszystko, co chcemy kupić w sklepie, należy zapłacić. Żeby zrobić zakupy, trzeba znać wartość pieniędzy. Dziecko wyodrębnia cyfry na monetach i  wskazują: 1 zł, 2 zł, 5 zł, 1 grosz, 2 grosze, 5 groszy, 10, 20, 50 groszy. Nazywa nominały banknotów.

 

Rodzic pokazuje dziecku różne produkty zawierające ceny, np. lizak lub  baton z ceną 1 zł.

 Prosi, aby wybrało monety o wartości 1 zł.  Dziecko wybiera „złotówkę” i wymienia ją z rodzicem za lizaka. Rodzic pokazuje dziecku inne produkty, które kosztują 2 złote. Dziecko wybiera monetę dwuzłotową. Podczas zabawy rodzic zwraca się do dziecka z pytaniem: co można zrobić, aby kupić lody za 2 zł, nie mając jednej monety o wartości 2zł? Dziecko rozwiązują problem, płacąc dwiema monetami o wartości po 1 zł.

 

 Dziecko przelicza, ile ma monet jednozłotowych (10 zł) rodzic informuje, że lizak kosztuje 1 zł. ,ile lizaków mogą kupić za 10 monet po 1 zł

Przeliczanie pieniędzy – wyznaczanie równowartości monet. (K.P. 4 s. 4 z. 1)

 Planowanie zakupów zgodnie z wartością posiadanych pieniędzy. (K.P. 4 s. 4 z. 2)

 

ZABAWY DODATKOWE

 Samogłoski

Dziecko wyobraża sobie „samogłoski z gumy”, przy wymawianiu każdej z samogłosek naśladuje wykonywanie czynności, np. podrzucają piłkę w górę, odbijają piłkę o podłogę, „odkleja” piłkę od podłogi.

 Przykładowe inspiracje dla Rodzica:

„a” – nasza guma jest jak piłeczka kauczukowa, odbijamy ją o podłogę, a ona leci w górę „aaaaaaaa”

 

 „o” – piłeczka spada na ziemię z bardzo wysoka: „ooooooooo” – przykleiła się do podłogi

 

„u” – ciągniemy ją, aby odkleić ją od podłogi, ale jest przyklejona bardzo mocno: „uuuuu”, próbujemy jeszcze raz: „uuuuuu”

 

„e” – chyba nam się nie uda, dziecko macha ręką „eee”, powtarzamy próbę

 

 „y” – napnijmy mocno mięśnie „yyyyyyy” – hura odkleiła się...

 

„i” – odłóż spokojnie piłkę na półkę.

 

 Po zakończeniu zabawy, przypomnieniu wszystkich samogłosek,  dziecko wybiera czerwony kartonik z Wycinanki. Rodzic wymienia w wolnym tempie wyrazy kiedy dziecko usłyszy samogłoskę, podnosi w górę czerwony kartonik:

 oko, owca, owoc, ogórek, koty, sok, waga ,płot, arbuz, agrafka, autobus, anioł, rower, buty, cebula, domy, ule, usta, ucho, uwaga, motek, kolory, farby, flaga ,ekran, ekierka, elf, egzamin, lustro,, torba igła, indyk, irysy, narty, mgła, sklep.

 

Dziwne słowa

Rodzic umieszcza na tablicy  kartoniki z sylabami i odczytuje zagadkę:

TOR  - DOK, BAK- RY, TER-  MON, KRA- WIEC

 Bardzo dziwne słowa.

 Lecz każde z nich w sobie jeden zawód chowa.

 Odczytanie sylab przez dziecko

 Tworzenie i czytanie wyrazów utworzonych z sylab: DOKTOR,  RYBAK, MONTER, KRAWIEC

 Wypowiedzi dziecka na temat pracy wykonywanej przez lekarza, rybaka, montera.

Rodzic uzupełnia informacje.

 

Odbijanka mozaikowa

Rodzic przygotowuje farbę plakatową – rozprowadza ją pędzlem na palecie. Tak przygotowana farba będzie służyła do stemplowania, podobnie jak poduszka z tuszem. Dziecko nabiera na stempel niewielką ilość farby z palety i stempluje narysowany na kartce kontur bluzki lub sukienki.

W ten sposób powstają ciekawe ornamenty.

 

Ćwiczenia dla dzieci rozwijające liczenie:

Przeliczanki.sześciolatek liczy i oblicza

 

Ćwiczenia rozwijające liczenie

 

Twórcze łamigłówki dla dzieci:

 

Twórcze łamigłówki