Tematyka kompleksowa: Szybko biegnie każdy dzień
Tematyka tygodnia: SZYBKO BIEGNIE KAŻDY DZIEŃ, ROSNĘ SZYBKO, DUŻO WIEM (23.03.- 27.03.2020)
1). „I ja też urosnę!” – wysłuchanie opowiadania czytanego przez rodzica, można użyć
misia-maskotki do animacji słów Uszatka.
W nocy padał deszcz.
– Spójrz, Uszatku – powiedziała Zosia – jak wszystko wyrosło po deszczu. Rzodkiewka na
grządce, trawy i chwasty…
Uszatek przyglądał się trawkom, dziwił się i kręcił głową. A potem fikał na trawie koziołki.
Nie zauważył, jak nadpłynęła chmura i zakryła słońce. Dopiero gdy lunął rzęsisty deszcz,
Uszatek zerwał się na równe nogi i chciał biec do domu.
Ale pomyślał: „Pada deszcz, znów wszystko będzie rosnąć. To i ja urosnę po deszczu.
Postoję na dworze. Chciałbym być taki jak Duży Niedźwiedź z lasu…”. Stanął
niedźwiadek na środku trawnika.
– Rech, rech, rech – usłyszał koło siebie. „To zielona żabka – pomyślał.
– Ona chce też urosnąć…”.
Majowy deszcz trwał krótko. Błysnęło słońce, zaświergotały ptaki, zalśniły na
liściach srebrne kropelki.
Miś stanął na czubkach łapek i zawołał:
– Zosiu, Zosiu, ja urosłem!
– Rech, rech, rech! – zaśmiała się żabka.
– Jaki ty jesteś śmieszny, Misiu! Wcale nie urosłeś, za to strasznie zmokłeś…
Czesław Janczarski
Przykładowe pytania do tekstu, sprawdzające czy dziecko zrozumiało opowiadanie:
– Dlaczego trawa, rzodkiewka i chwasty urosły na grządce?
– Co robił Uszatek, kiedy zaczął padać deszcz?
– Dlaczego Miś pozostał na deszczu?
– Dlaczego żabka śmiała się z Misia?
– Jak myślicie, a co Wy możecie zrobić, aby urosnąć?
2). „Z albumu rodzinnego” – zabawa dydaktyczna. Oglądanie zdjęć z albumu
rodzinnego. Nazywanie członków rodziny. Dziecko odnajduje siebie we wczesnym
dzieciństwie i określa zmiany jakie zaszły w jego wyglądzie i osób przedstawionych
na zdjęciach.
Podsumowując, można powiedzieć dziecku, że wygląd zmienia się wraz z wiekiem.
3)„To my” – rysowanie portretu swojej rodziny, tworzenie postaci człowieka,
zwrócenie uwagi na szczegóły twarzy: oczy, nos, usta . Dzieci rysują kredkami
siebie i członków swojej rodziny.
Podczas rysowania dziecko może posłuchać piosenki:
Piosenka "A ja rosnę i rosnę" zespołu Fasolki