KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Tematyka kompleksowa: Droga do zdrowia

Witam wszystkich po świętach wielkanocnych. Myślę, że troszkę wypoczęliście i wynudziliście się. Tak więc zapraszam do pracy i do zabawy.

Realizacja podstawy programowej (zajęcia do wyboru)

Temat: Droga do zdrowia

I. . Wysłuchanie wiersza Marcina Brykczyńskiego „Na zdrowie”. Ułożenie poradnika zdrowia w oparciu o wysłuchany tekst i własne spostrzeżenia.

II. „Mamy dobry humor” – wprowadzenie litery „h”, „H”. Ćwiczenia utrwalające graficzny obraz liter.

Doskonalenie techniki czytania . Rozmowa z dziećmi na temat zdrowia na podstawie i obserwacji

i przeczytanego tekstu .

 

ZAJĘCIA  EDUKACYJNE

1. Słuchanie wiersza Marcina Brykczyńskiego „Na zdrowie”.

Na zdrowie

Gdy zapada ktoś na zdrowiu,

Lekarz czeka w pogotowiu.

Każdy się od niego dowie,

Jak żyć, żeby tryskać zdrowiem

I od stóp po czubek głowy

Być bez przerwy jak rydz zdrowym.

Rydz być może nam to powie,

Że wybiera końskie zdrowie.

Koń pomyśli sobie chyba,

Że chce zdrowy być jak ryba.

Za to ryba, nim ją złowię,

Może mieć żelazne zdrowie…

Dość już tu o zdrowiu mowy,

Ale żebym tak był zdrowy,

Warto zdrowie wciąż mieć w głowie,

Bo to może wyjść na zdrowie.

 

* Rozmowa na podstawie tekstu: Co oznaczają wyrażenia użyte w wierszu?

na zdrowie – życzenia zdrowia

zapaść na zdrowiu – zachorować

czekać w pogotowiu – tu: przygotowany do udzielenia pomocy

tryskać zdrowiem – wyglądać na zdrowego i bardzo zadowolonego z życia

zdrów jak rydz, końskie zdrowie, zdrowy jak ryba, żelazne zdrowie – zdrowy; osoba, która nie choruje

może wyjść na zdrowie – może wpłynąć korzystnie na stan zdrowia

 

Układamy poradnik zdrowia – rozmowa kierowana.

Dzieci wymyślają porady, których stosowanie pomoże w zachowaniu zdrowia – burza mózgów. Rodzic

spisuje wszystkie propozycje, odczytuje je i prosi dziecko o pogrupowanie ich zgodnie z zaproponowanym

schematem:

- zdrowe odżywianie.

- ruch na świeżym powietrzu.

- higiena.

- sen i odpoczynek.

- dobry humor.

Dziecko uzupełnia swoje wypowiedzi tak, aby powstał poradnik.

Przykład poradnika:

* Zdrowe odżywianie:

– jemy często, ale małe porcje,

– nie objadamy się,

– wyznaczamy jeden dzień w tygodniu, w którym jemy słodycze,

– jemy dużo warzyw i owoców,

– nie połykamy całych kawałków jedzenia, ale dokładnie je gryziemy,

– pijemy dużo wody,

– nie pijemy kolorowych i gazowanych napojów,

– myjemy owoce przed jedzeniem.

* Ruch na świeżym powietrzu: (tłumaczymy dziecku obecną sytuację)

– ubieramy się na podwórko stosownie do pogody,

– wychodzimy na dwór, nawet jeśli jest zimno,

– staramy się nie wychodzić na powietrze w południe latem,

– nie spacerujemy ani nie wychodzimy na plac zabaw w czasie deszczu i burzy,

– osłaniamy głowę przed słońcem,

– smarujemy ciało kremem przeciwsłonecznym,

– wychodzimy z rodzicami na spacery,

– jeździmy rowerami,

– szukamy grzybów w lesie,

-  wspinamy się po górach,

- zimą lepimy bałwana, jeździmy na sankach i nartach,

* Higiena:

– myjemy się codziennie rano i wieczorem,

– dbamy o zęby – myjemy je rano i wieczorem w domu oraz w przedszkolu,

– myjemy całe ciało – bierzemy prysznic,

– nie zapominamy o myciu uszu,

– wycieramy się dokładnie ręcznikiem,

– dbamy o włosy – prosimy rodziców o ich umycie,

– codziennie czeszemy się,

– dzieci, które mają długie włosy, dbają o swoje fryzury, np. spinają włosy lub związują,

– jeśli włosy wchodzą nam do oczu, podpinamy włosy lub prosimy o obcięcie grzywki,

– dbamy o czystość paznokci,

– prosimy mamę o regularne obcinanie paznokci,

– nie słuchamy głośno telewizji.

* Sen i odpoczynek:

– dbamy o to, aby nasz organizm odpoczął, więc chodzimy spać o godz. 19:0020:00,

– śpimy około 10 godzin,

– staramy się nie spać w ciągu dnia, chyba że jesteśmy bardzo zmęczeni,

odpoczywając w ciągu dnia, możemy poleżeć i posłuchać bajki.

*  Dobry humor:

– dbamy o swój humor – często się uśmiechamy,

– nie oglądamy filmów dla dorosłych, szczególnie horrorów,

– staramy się być życzliwi wobec innych, nigdy złośliwi,

– dbamy o dobre relacje ze zwierzętami,

nie kłócimy się z koleżankami i kolegami, a szczególnie z rodzicami.

 

2. Nawiązanie do tematu zajęć: O czym dziś rozmawialiśmy?

Dokończcie zdania:

 Dbanie o czystość ciała to

 Jestem uśmiechnięty i mam dobry

 Kąpiel w zimnej wodzie to…

 

•  Rodzic czyta dziecku tekst (chętne dziecko czyta tekst samodzielnie):

 To jest Hela, a to są jej przyjaciele z przedszkola.

Hela bardzo lubi z nimi się bawić, bo są zawsze uśmiechnięci i przychodzą do

przedszkola w dobrym humorze.

Hela zawsze ma dobry humor.

 

2. Wprowadzenie litery „h”, „H”.

Analiza wyrazów podstawowych „Hela”, „humor”:

– podział na sylaby, głoski,

– wyodrębnienie głoski „h” w nagłosie,

– ustalenie cech głoski „h” – spółgłoska, bezdźwięczna, tylnojęzykowa. Obserwacja aparatu mowy w lusterku:

tylną część języka wyginamy ku podniebieniu miękkiemu tak, żeby powstała szczelina, a czubkiem

języka dotykamy granicy dolnych zębów i dziąsła.

– wskazywanie przykładów innych słów, rozpoczynających się od głoski „h”: haczyk, Helena, harcerz,

haft, hak, hejnał, Halina, hala, hałas, huk, hamak, hejnał.

Prezentacja litery wielkiej i małej drukowanej:

– omówienie kierunku pisania litery, https://www.bajkidoczytania.pl/nauka-pisania-literek-szablony-do-wydruku

– wyszukiwanie podobieństw i skojarzeń liter,

– rozpoznawanie litery „h”, „H” wśród innych liter.  (Jeśli dziecko nie ma książki, wyszukuje litery w dowolnym tekście)

* Analiza i synteza wyrazów podstawowych: „Hela”, „humor”:

– układanie wyrazów z liter: jako pierwszą literę rodzic kładzie biały kartonik,

– zastąpienie pierwszych kartoników literami „h”, „H”,

– budowanie modelu wyrazu z podziałem na samogłoski i spółgłoski z wykorzystaniem czerwonych

i niebieskich kartoników.

3. Utrwalenie litery „h”, „H” –( praca z wykorzystaniem książki. (K. s. 114))

* Analiza wyrazów podstawowych: „Hela”, „hak”, „humor”:

podział wyrazów na litery i sylaby, np.:

hala, huk, hotel, hejnał, harfa, hałas

– określenie położenia wprowadzanej litery (na początku),

– czytanie sylab: ha,  ah, ho, he, hi, hu, uh

- czytanie tekstu:

Hela ma dobry humor.

To jej nowa hulajnoga.

Ładna ta hulajnoga.

Ona robi hałas.

To małe koło hulajnogi robi tyle hałasu.

Ale Hela lubi jazdy na nowej hulajnodze.

 

Jeśli masz ochotę narysuj- „ Co robisz jak masz dobry humor ? ”

 

Zabawy dla rodziny:

* Utrwalenie litery „h”, „H”: Mówimy bez słów

Dzieci dobierają się parami. Jedno z nich porusza ustami i, nie wydając głosu, „wypowiada” krótki wyraz

rozpoczynający się od głoski „h”, a drugie próbuje odgadnąć, jaki to wyraz. Następnie dzieci zamieniają

się rolami.

* „Jaki masz dzisiaj humor?”– zabawa integracyjna.

Dzieci i członkowie rodziny siedzą w kręgu i kolejno pokazują, jaki mają humor: wyciągając przed siebie rękę z wyprostowanym kciukiem. Jeśli dziecko ma dobry humor – unosi kciuk do góry i woła radośnie: hej!; jeśli dziecko

ma humor trochę dobry, a trochę zły – kciuk układa poziomo i mniej entuzjastycznie wymawia: hej!,

jeśli jest smutne i ma zły humor – opuszcza kciuk do dołu i smutno mówi: hej!.

* Ruch to zdrowie – zabawa ruchowa.

Dzieci prezentują różne sposoby poruszania się: bieg, skoki, podskoki, trucht, skoki na jednej nodze,

pełzanie itp. Pokonują wyznaczoną odległość różnymi sposobami i porównują czas wykonania. Ustalają,

który sposób poruszania się jest najszybszy, a który najwolniejszy.

Można zabawę zamienić na konkurencję i wyłaniać zwycięzców.