Tematyka kompleksowa: Domowe zwierzęta
Materiały dla rodziców i opiekunów (karty pracy, zeszyty grafomotoryczne, itd.) są dostępne dla wszystkich (bez logowania) na stronie: https://www.nowaera.pl/naukazdalna/wychowanieprzedszkolne
Dzień dobry wszystkim, myślę że jesteście zdrowi i chętni do pracy- zapraszam.
Realizacja podstawy programowej (zajęcia do wyboru)
I. „Domowe zwierzęta” – słuchanie wiersza J. Ratajczaka „Mój pies”, rozmowa na temat hodowli zwierząt domowych i odpowiedzialności człowieka za czworonożnych ulubieńców.
Zabawa ruchowa „Koty i psy”. Układanie opowiadania twórczego.
II. „Moje zwierzątko” – praca plastyczna. Ćwiczenia ortofoniczne „Mowa zwierząt”. Ćwiczenia w czytaniu.
Prezentacja wiersza Józefa Ratajczaka „Mój pies”.
Mój pies
Chciałbym mieć psa,
wilka lub foksteriera,
każdego dnia
chodziłbym z nim na spacery.
Uczyłbym go
służyć, leżeć przy nodze,
czuwać co noc
i bawić się ze mną co dzień.
A on swój łeb
wznosiłby bez przerwy ku mnie,
by każdy gest
i każde słowo zrozumieć.
Łasiłby się,
tuliłby pysk do mojej twarzy,
mój piękny pies,
o którym ciągle marzę.
Rozmowa z dzieckiem na temat zwierząt, z którymi ma kontakt lub mieszka w domu – odwołanie się do wiersza i doświadczeń dziecka. Przykładowe pytania:
- W jaki sposób bohater wiersza opiekowałby się swoim psem?
- Jak zachowywałby się pies?
„Koty i psy” – zabawa ruchowa.
Dziecko naśladuje sposób poruszania się psów i kotów, np. jak siada kot, jak się pręży, jak poluje na myszy.
Może również naśladować odgłosy, jakie wydają zwierzęta.
Zwierzęta i my” – rozmowa kierowana.
- Oglądanie zdjęć zwierząt.
- Rozmowa z dzieckiem na temat hodowli zwierząt i odpowiedzialności człowieka za zwierzęta.
- Rodzic zwraca uwagę dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach ze zwierzętami, jeśli dziecko mają alergię na sierść, roztocza, pióra itp., a także wobec nieznajomych zwierząt (psów, kotów).
Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem. (K. s. 118)
- Konstruowanie twórczego opowiadania.
Rodzic siedzi z dzieckiem przy stoliku. Mama lub Tata, trzymając maskotkę, np. pieska, rozpoczyna opowiadanie: Był sobie pies, którego nikt nie chciał. Błąkał się bezdomny, smutny, głodny i zmarznięty. Pewnego dnia...
Moje zwierzątko – praca plastyczna.
Praca plastyczna „Moje ulubione zwierzątko”.
Dziecko może się wypowiedzieć, na temat zwierzątka które posiada w domu, lub chciałoby mieć. Dziecko na kartonie z bloku rysunkowego maluje farbami plakatowymi swoje zwierzęta.
Zabawy dla całej rodziny:
„Co szybciej spada?” – zabawa badawcza.
Dziecko trzyma w dłoni ptasie pióro, upuszcza je i obserwuje jego lot. Następnie trzyma w jednej
dłoni ptasie pióro, a w drugiej kartkę. Na sygnał dany przez rodzica upuszcza obydwa przedmioty
i obserwuje ich lot. Dziecko porównuje szybkość spadania piór i innych przedmiotów. Może zastanawiać się, dlaczego jest różna. Rodzic zwraca uwagę na zależność szybkości spadania przedmiotów od ich ciężaru, wielkości i grubości.
„Kaczka i kaczęta”
Dziecko trzyma dłonie na blacie stołu. Wykonuje ruchy palcami i dłonią, ilustrując tekst czytany przez rodzica.
Kaczka i kaczęta
Pierwsze kaczątko dziobie: dziób, dziób, dziób. (pokazuje kciuk, pierwszy palec, składa paluszki w dziobek i stuka nimi drugą ręką, położoną na stole i odwróconą wewnętrzną stroną)
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. („stąpa” powoli dłońmi na przemian, pokazuje kciuk
Drugie kaczątko dziobie: dziób, dziób, dziób, i palec wskazujący, dalej jak poprzednio)
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. jw.
Trzecie kaczątko dziobie: dziób, dziób, dziób, (pokazuje kciuk i palec wskazujący i środkowy, dalej jak poprzednio)
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. jw.
Drugie kaczątko dziobie: dziób, dziób, dziób, (pokazuje kciuk i palec wskazujący, środkowy,
Człapie po błotku: tup, tup, tup, tup. serdeczny, dalej jak poprzednio)
A mama kaczka dumna jak paw, (układa palce w kształcie dzioba i porusza nimi
prowadzi dzieci prosto nad staw (na boki, jak kaczka)
„Koniki „– masażyk
Dzieci lub dziecko z rodzicem, dobierają się parami i siadają jedno za drugim.
Brykał źrebak po łące. (opuszkami palców pukają w plecy kolegi)
Świeciło słonko gorące. (rysują słoneczko)
Brykała też mamusia, (opuszkami obydwu rąk przebiegają po plecach)
tatuś i krewni tatusia.
Gdy się koniki zmęczyły, (kładą obie dłonie na plecach)
na trawie się położyły.
Przypełzała do nich żmija (palcem wskazującym rysują żmiję)
groźna żmija Wija.
– Syku, syku, wiejcie stąd,
kto nie zwieje, zrobi błąd.
– Iha-iha – konie zarżały (opuszkami palców przebiegają po plecach, na koniec chowają dłonie pod
i w stajence się schowały. pachami brata, siostry, mamy, taty)
Po przeprowadzeniu masażyku następuje zmiana ról.
Doskonalenie czytania:
1.To pies Bartka. On ma łaty.
To papuga Oli.
Kot Malwinki lubi zabawy.
Oliwier ma ryby.
2.To kury Dominika.
Te kury to Psotka i Plotka.
Psotka daje jajka
i Plotka daje jajka.
Dominik lubi jajka, a Ty ?
3.Przeczytaj wyrazy:
bury, rudy, futerko, papuga, ryby, kury, jajko, koło, kurnik, krowa, wiosna.
Drodzy Rodzice, jeśli macie ochotę doskonalić umiejętności Waszych dzieci to zapraszam na stronę : Figo i Zgrzytoczyt