Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Standardy rozwoju dziecka 4-letniego

  1. Ogólna sprawność ruchowa
  • Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
  • Ustawia się w gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
  • Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
  • Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce
  • Wspina się na drabinki
  • Potrafi samo huśtać się na huśtawce
  1. Samodzielność
    • Prawidłowo posługuje się sztućcami
    • Dziecko załatwia potrzeby fizjologiczne
    • Samodzielnie myje ręce
    • Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków
    • Potrafi wytrzeć sobie nos
    • Ubiera samodzielnie podstawową garderobę
    • Przekłada ubranie na prawą stronę
  1. Dojrzałość społeczna
  • Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami
  • Przewodzi zabawie
  • Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
  • Przestrzega zawartych umów
  • Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
  • Szybko reaguje na polecenia nauczyciela
  1. Sprawność manualna
  • Rysuje tylko prawą ręką, lewą ręką, oburącz
  • Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
  • Drukuje kilka wielkich liter
  • Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami
  • Rysuje prosty dom
  • Rysuje postać człowieka
  1. Rozwój mowy i myślenia
  • Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
  • Prawidłowo wymawia wyrazy
  • Potrafi uważnie słuchać opowiadań
  • Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
  • Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
  • Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
  • Potrafi przewidzieć dalszą część opowiadania
  • Składa obrazki pocięte na 3-6 części
  • Odtwarza wiersze i piosenki
  1. Czynności poznawcze
  • Zna własne imię i nazwisko
  • Zna nazwę miasta, w którym mieszka
  • Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka
  • Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku
  • Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku
  • Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje
  • Wyróżnia części roślin– łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń
  • Rozróżnia wszystkie kolory
  1. Obszar edukacji matematycznej
  • Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód— tył, góra– dół, przed siebie– za siebie, w bok)
  • Posługuje się określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko– blisko, dalej– bliżej, wyżej– niżej)
  • Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt
  • Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru)
  • Dokonuje globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo
  • Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para
  • Posługuje się liczebnikami 1-4
  • Stosuje określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo
  • Posługuje się określeniami: pusty, pełny