Standardy rozwoju dziecka 4- i 5-letniego
1. Ogólna sprawność ruchowa
- Słucha, rozumie i reaguje na polecenia nauczycielek w trakcie zabaw ruchowych
- Ustawia się w gromadce, rozsypce, kole, rzędzie, parach
- Poprawnie wykonuje podskoki, zeskoki, przeskoki
- Zachowuje równowagę przy chodzie po ławeczce
- Wspina się na drabinki
- Potrafi samo huśtać się na huśtawce
- Samodzielność
- Prawidłowo posługuje się sztućcami
- Dziecko załatwia potrzeby fizjologiczne
- Samodzielnie myje ręce
- Podejmuje próby zapinania guzików i zasuwania suwaków
- Potrafi wytrzeć sobie nos
- Ubiera samodzielnie podstawową garderobę
- Przekłada ubranie na prawą stronę
- Dojrzałość społeczna
- Łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami
- Przewodzi zabawie
- Posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję, przepraszam.
- Przestrzega zawartych umów
- Szuka pomocy nauczycielki w sytuacjach konfliktowych
- Szybko reaguje na polecenia nauczyciela
- Sprawność manualna
- Rysuje tylko prawą ręką, lewą ręką, oburącz
- Podejmuje próby wypełniania konturów przedmiotów na dużych obrazkach
- Drukuje kilka wielkich liter
- Podejmuje próby cięcia papieru nożyczkami
- Rysuje prosty dom
- Rysuje postać człowieka
- Rozwój mowy i myślenia
- Sprawne językowo, śmiało inicjuje dialog z rówieśnikami i dorosłymi
- Prawidłowo wymawia wyrazy
- Potrafi uważnie słuchać opowiadań
- Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
- Rozwiązuje proste zagadki o znanych przedmiotach, roślinach i zwierzętach
- Potrafi ułożyć w kolejności obrazki historyjki składającej się z 2 części
- Potrafi przewidzieć dalszą część opowiadania
- Składa obrazki pocięte na 3-6 części
- Odtwarza wiersze i piosenki
- Czynności poznawcze
- Zna własne imię i nazwisko
- Zna nazwę miasta, w którym mieszka
- Wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka
- Rozpoznaje zmiany zachodzące w przyrodzie i wiąże je z aktualną porą roku
- Określa podstawowe zjawiska atmosferyczne i wiąże je z aktualną porą roku
- Pamięta zbiór przedmiotów np. czterech i zauważa, którego brakuje
- Wyróżnia części roślin– łodyga, liście, kwiat, owoc, korzeń
- Rozróżnia wszystkie kolory
- Obszar edukacji matematycznej
- Posługuje się określeniami odnoszącymi się do kierunków w przestrzeni (przód— tył, góra– dół, przed siebie– za siebie, w bok)
- Posługuje się określeniami odnoszącymi się do położenia przedmiotów w przestrzeni (daleko– blisko, dalej– bliżej, wyżej– niżej)
- Nazywa podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt
- Klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech (przeznaczenia, wielkości, koloru)
- Dokonuje globalnej oceny ilościowej, stosując określenia: mniej, więcej, tyle samo
- Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary, posługuje się określeniem para
- Posługuje się liczebnikami 1-4
- Stosuje określenia: cięższy, lżejszy, waży tyle samo
- Posługuje się określeniami: pusty, pełny
STANDARTY ROZWOJU DZIECKA 5-LETNIEGO
- KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DZIECI
- przestrzeganie zasad współżycia w grupie (kodeks Dinozaurów),
- konflikty rozwiązujemy słownie,
- ocenia zachowania swoje i innych, uzasadnia swoje stanowisko,
- szanuje własność i wytwory innych,
- wywiązuje się z powierzonych zadań, doprowadza prace do końca,
- chętnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami i znanymi osobami dorosłymi,
- współdziała w zespole,
- używa słów grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam, smacznego, dzień dobry do widzenia),
- zna swój adres zamieszkania, datę urodzenia, imiona swoich bliskich,
- przekazuje rodzicom informacje od nauczycieli,
- pomaga innym.
- KSZTAŁTOWANIE CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWYCH, NAWYKÓW HIGIENICZNYCH I KULTURALNYCH. WDRAŻANIE DZIECI DO UTRZYMANIA ŁADU I PORZĄDKU
- samodzielnie ubiera się i rozbiera,
- zapina i rozpina guziki oraz suwak,
- zawiązuje sznurowadła na kokardkę,
- zachowuje ład w najbliższym otoczeniu, sprząta po sobie,
- spożywa posiłki kulturalnie,
- korzysta z łazienki i toalety zgodnie z przyjętymi zasadami.
- WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY DZIECI
- wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym,
- wyraźnie i poprawnie wymawia wszystkie głoski,
- mówi niezbyt głośno dostosowując ton głosu do sytuacji,
- wypowiada się na tematy dowolne i określone,
- skupia się na słuchaniu innych,
- pyta o niezrozumiałe fakty.
- WSPIERANIE DZIECI W ROZWOJU CZYNNOŚCI INTELEKTUALNYCH, KTÓRE STOSUJĄ W POZNAWANIU I ROZUMIENIU SIEBIE I SWOJEGO OTOCZENIA
- wymienia podobieństwa i różnice pomiędzy przedmiotami i na obrazku,
- klasyfikuje przedmioty według podanych cech,
- łączy przyczynę ze skutkiem, przewiduje skutki wykonywanych czynności manipulacyjnych,
- posługuje się stosunkami jakościowymi (wielkość, grubość, długość, ciężar).
- WYCHOWANIE ZDROWOTNE I KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ DZIECI
- chętnie uczestniczy w zorganizowanej aktywności ruchowej,
- skacze na jednej nodze,
- sprawnie ustawia się w kole, szeregu, rzędzie, w parach,
- szybko i sprawnie pokonuje tor przeszkód,
- sprawnie przechodzi po równoważni,
- biega po równym terenie bez upadków,
- podrzuca i chwyta piłkę oburącz,
- trafia piłką do celu,
- wspina się na drabinki z zachowaniem zasad korzystania z nich,
- zna zasady zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia (urozmaicona dieta, ruch na świeżym powietrzu).
- WDRAŻANIE DO DBANIA O BEZPIECZEŃSTWO WŁASNE I INNYCH
- korzysta ze sprzętu ogrodowego zgodnie z zasadami bezpieczeństwa,
- zna telefon alarmowy i wie kiedy go używać,
- zna zasady poruszania się po chodniku i ulicy,
- przestrzega zasad spożywania i dotykania nieznanych roślin i substancji (np. lekarstw, środków chemicznych), wystrzega się kontaktu z nieznanymi osobami,
- zna miejsca i formy bezpiecznej zabawy,
- przestrzega zasad samodzielnego oddalania się od grupy,
- samodzielnie organizuje sobie czas wolny.
- WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ-DZIECKO WIDZEM I AKTOREM
- przestrzega zasad kulturalnego zachowania się na uroczystościach, przedstawieniach teatralnych,
- przejmuje na siebie i odgrywa różne role w zabawach tematycznych i zabawach w teatr.
- WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ-MUZYKA, ŚPIEW, PLĄSY, TANIEC
- tańczy poznane tańce z zachowaniem układu tanecznego,
- reaguje na zmiany tempa, rytmu, dynamiki i melodii,
- identyfikuje słyszane dźwięki,
- rozpoznaje i nazywa niektóre instrumenty muzyczne,
- śpiewa indywidualnie i zbiorowo poznane piosenki,
- łączy ruch ze śpiewem.
- WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ-RÓŻNE FORMY PLASTYCZNE
- rysuje postać schematyczną z wieloma szczegółami,
- tnie nożyczkami wzdłuż określonych linii,
- wykonuje prace na zadany temat różnymi technikami plastycznymi,
- nazywa swoje wytwory,
- zna niektóre elementy sztuki ludowej swojego regionu (strój, legendy, baśnie).
- WSPOMAGANIE ROZWOJU UMYSŁOWEGO DZIECI PRZEZ ZABAWY KONSTRUKCYJNE, BUDZENIE ZAINTERESOWAŃ TECHNICZNYCH
- konstruuje z klocków różnego typu i materiału przyrodniczego na temat dowolny i określony,
- zna zasady działania i korzystania z niektórych sprzętów gospodarstwa domowego (odkurzacz, mikser, lodówka, maszyna do szycia).
- POMAGANIE DZIECKU W ROZUMIENIU ISTOTY ZJAWISK ATMOSFERYCZNYCH I W UNIKANIU ZAGROŻEŃ
- rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku,
- dostosowuje ubiór do aktualnej temperatury.
- WYCHOWANIE DLA POSZANOWANIA ROŚLIN I ZWIERZĄT
- rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta ( domowe, gospodarskie, egzotyczne) oraz rośliny (kwiaty, drzewa, owoce, warzywa),
- wie jakie warunki są potrzebne roślinom do wzrostu,
- potrafi wymienić zachodzące zmiany w życiu roślin i zwierząt w poszczególnych porach roku.
- WSPOMAGANIE ROZWOJU INTELEKTUALNEGO DZIECI WRAZ Z EDUKACJĄ MATEMATYCZNĄ
- liczy z przekroczeniem progu 10,
- dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie 10,
- klasyfikuje przedmioty według 1,2,3 cech jakościowych,
- tworzy zbiory przedmiotów według podanych cech,
- porównuje ilość elementów zbiorów (mniej, więcej, tyle samo),
- wymienia różnice i podobieństwa,
- rozróżnia i nazywa figury geometryczne płaskie (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, półkole),
- posługuje się określeniami czasu (dni tygodnia, pory dnia, pory roku, miesiące),
- posługuje się określeniami stosunków przestrzennych (na, pod, nad, obok, w, za),
- posługuje się określeniami kierunków (góra, dół, przód, tył, na prawo, na lewo),
- określa prawą i lewą stronę ciała,
- posługuje się określeniami jakościowymi (wielkość, długość, ciężar, grubość, kształt),
- wypełnia kontur według kodu.
- KSZTAŁTOWANIE GOTOWOŚCI DO NAUKI CZYTANIAI PISANIA
- odpowiada na pytania dotyczące treści opowiadania, ilustracji,
- opisuje ilustracje (wymienia jego elementy i wykonywane czynności),
- opowiada usłyszane baśnie i opowiadania,
- tworzy własne opowiadania,
- dokonuje analizy sylabowej,
- wyodrębnia głoskę w nagłosie i wygłosie,
- prawidłowo trzyma kredkę, sztućce, nożyczki,
- rysuje po śladzie,
- potrafi napisać i rozpoznaje swoje imię.
- WYCHOWANIE RODZINNE, OBYWATELSKIE I PATRIOTYCZNE
- wie czym zajmują się jego rodzice i gdzie pracują,
- orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. lekarz, strażak, policjant,
- zna nazwę swojego miasta i kraju,
- rozpoznaje flagę państwową, godło, hymn,
- wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.