Polska i nasza mała Ojczyzna
Witam Was po weekendzie i znów zapraszam do pracy.
Realizacja podstawy programowej (zajęcia do wyboru)
- „Polska i nasza mała ojczyzna”. Prezentacja wiersza L.J. Kerna „Nasze podwórko”. Swobodne wypowiedzi
dzieci na temat miejsca ich zamieszkania – osiedla, miejscowości i regionu. Zabawy edukacyjne
utrwalające obraz graficzny mapy Polski i położenie wybranych miast. Układanie i rozwiązywanie zadań
tekstowych utrwalających umiejętność odejmowania w zakresie 10.
- Moja miejscowość – rozmowa na temat wyglądu najbliższej okolicy oraz miejsca zamieszkania dzieci.
Ilustrowanie charakterystycznych budowli za pomocą prac plastycznych lub konstrukcji z klocków.
Wdrażanie do uważnej obserwacji wyglądu okolicy w czasie wycieczki.
„Nasze Podwórko”. Prezentacja wiersza Ludwika Jerzego Kerna.
Nasze podwórko
Nasze podwórko to miejsce,
które najlepiej znamy.
Wszyscy,
bez żadnych wyjątków,
takie podwórko mamy!
Nasze podwórko to teren
najbardziej nam bliski na ziemi.
W zimie śnieg na podwórku leży,
a w lecie się trawa zieleni.
Gdy słońce świeci na niebie,
wesołe jest nasze podwórko,
smutniejsze zaś, gdy się zjawi
Pan Deszcz
z ponurą córką Chmurką.
Czasami z naszego podwórka,
na którym się co dzień bawimy,
widać wieże kopalni
lub wielkiej huty kominy.
I czy to będzie w Gliwicach,
w Toruniu,
w Łomży
czy w Krośnie,
gdy spojrzysz na nasze podwórko,
to stwierdzisz, że ono rośnie!
Bo naszym podwórkiem nie jest
to tylko, co jest blisko.
Ale i traktor w polu,
i stadion,
i lotnisko.
I jakiś stary zamek,
i lasy na pagórkach,
i Wisła, która płynie
środkiem naszego podwórka.
- Rozmowa z dziećmi na temat miejsca ich zamieszkania na podstawie treści wiersza.
Pytania, swobodne wypowiedzi dzieci:
-Opowiedz, jak wygląda Twoje podwórko.
-Czy lubisz bawić się na swoim podwórku?
-Co autor wiersza miał na myśli, pisząc, że nasze podwórko może też być trochę większe?
Miejscowość, w której mieszkamy, znajduje się w regionie... (rodzic wymienia) Polski. (Radomsko leży na WyżyniePrzedborskiej, w regionie centralnym- łódzkim). Takich regionów jest bardzo wiele. W każdym, tak jak w naszym, mieszkają dorośli i dzieci, ludzie tacy jak my. Są dzieci, które mieszkają w miastach, w dzielnicach pod miastami i na wsiach. Jedne dzieci mieszkają nad morzem, inne mieszkają nad jeziorami, a jeszcze inne mieszkają w górach. Ale większość dzieci mieszka na równinach, czyli miejscu, gdzie teren jest dość równy; są łąki, lasy i pola. A dlatego najwięcej, że równiny zajmują największą część naszego kraju. Możemy to zobaczyć, oglądając mapę Polski.
Link do wydrukowania mapy Polski:
- Dzieci próbują na mapie w książce wskazać miejsce, w którym mieszkają. Porównują zdjęcie Polski
z danego obszaru z krajobrazem ich miejscowości. (K. s. 121)
- Zabawa edukacyjna – uzupełniamy zdanie.
Dzieci kończą rozpoczęte przez rodzica zdanie: Polska to...
.- „Mapa Polski” – układanie obrazków na mapie.
Dziecko wypycha elementy wycinanki i dopasowują kształtem do mapy. Zginają kartoniki z kamienicami
i może zaznaczyć nimi, np. Kraków, Warszawę, Gdańsk (lub swoją miejscowość). Okleja paskiem
z narysowaną flagą wykałaczkę i wbijają ją w korek.
(W. – „Mapa Polski” nr 19)
- Moja miejscowość – wirtualna wycieczka (film).
- „Moja miejscowość” - (można wybrać się na wspólny spacer po mieście)
Podczas oglądania filmu lub spaceru rodzic zwraca uwagę dziecka na:
– instytucje użyteczności publicznej i omawia ich podstawowe funkcje;
– zabytki i miejsca pamięci narodowej, zapoznaje dziecko z historią i tradycjami miejscowości;
– prace, zawody wykonywane przez mieszkańców miejscowości;
– krajobraz – rzeźbę terenu, przyrodę, typową zabudowę, najbliższe środowisko.
*Dziecko może zbudować z klocków swój dom (lub narysować ilustrację na kartonie), najbliżej stojące budynki, układa z klocków ulice. Rodzic
prezentuje dziecku kartonik z nazwą ulicy, przy których mieszka. Dziecko czyta ją globalnie, a następnie
umieszcza przy swoim domu. Rodzic zwraca uwagę, że przy jednej ulicy stoi kilka budynków.
Dziecko wspólnie z rodzicem numerują domy.
Rodzic sprawdza u dziecka, znajomość dokładnego adresu zamieszkania.
Zabawy i zadania :
* Na bezludnej wyspie
Dzieci siedzą lub leżą w wygodnej pozycji. Nauczyciel opowiada, a dzieci wyobrażają sobie, że znalazły
się na bezludnej wyspie, podpływa do nich „złota rybka”, która spełni ich trzy życzenia. Każde dziecko
zastanawia się, czego najbardziej by mu na tej wyspie brakowało, za czym by tęskniło, co chciałoby mieć
ze swojego domu, z miejscowości, w której mieszka. Po wyznaczonym czasie wszystkie dzieci siadają
w kręgu i opowiadają o swoich życzeniach.
* „Wycieczka po Polsce” – zabawa ruchowa.
Rodzic przypina w odpowiednie miejsca na mapie kartoniki z nazwami miejscowości do globalnego
czytania: Szczecin, Gdańsk, Olsztyn, Toruń, Białystok, Poznań, Warszawa, Łódź, Wrocław, Kraków.
Dziecko czyta nazwy miast i planuje, dokąd pojedzie z rodzicami na wycieczkę, oraz wybiera środek lokomocji,
z którego skorzystają. Porusza się po pokoju, naśladując pojazdy: rowery, samochody, łódki, samoloty itp.
* Rozwiązywanie zadań tekstowych – odejmowanie. (W. – „Cyfry i znaki” nr 25)
Rodzic prezentuje treści zadań, a dziecko wykonuje obliczenia na zbiorach zastępczych lub próbuje
liczyć w pamięci; wynik pokazuje na kartonikach z cyframi.
Zadanie I
Nad stawem skakało 10 żabek (rodzic przypina do tablicy 10 kartoników z żabkami). 6 żabek skoczyło
do wody (zdejmuje 6 kartoników). Ile żabek zostało na brzegu? (rodzic zasłania kartoniki i powtarza
zadanie). Dziecko pokazuje wynik na kartoniku z cyfrą.
Zadanie II
Na gałęzi siedziało 9 wróbli (rodzic przypina do tablicy 9 pasków). Odleciały 4 wróble (zdejmuje
4 paski). Ile wróbli zostało na gałęzi? (rodzic zakrywa pozostałe paski. Dziecko próbuje odtworzyć
zadanie i policzyć na palcach). Dziecko pokazują wynik na kartoniku z cyfrą.
Zadanie III
Na parkingu stało 5 samochodów (dziecko prostuje 5 palców). 3 samochody odjechały (dziecko zgina 3 palce).
Ile samochodów stoi na parkingu? (dziecko przelicza, ile zostało wyprostowanych palców). Pokazuje
wynik na kartoniku z cyfrą.
Zadanie IV
Mama kupiła 6 ciastek (dziecko prostuje 6 palców). 4 ciastka dała dzieciom (dziecko zgina 4 palce). Ile
ciastek zostało mamie? (dziecko oblicza, ile zostało wyprostowanych palców). Dziecko pokazuje wynik na
kartoniku z cyfrą.