KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Polska i nasza mała Ojczyzna

 

Witam Was po weekendzie i znów zapraszam do pracy.

 

Realizacja podstawy programowej (zajęcia do wyboru)

 

  1. „Polska i nasza mała ojczyzna”. Prezentacja wiersza L.J. Kerna „Nasze podwórko”. Swobodne wypowiedzi

dzieci na temat miejsca ich zamieszkania – osiedla, miejscowości i regionu. Zabawy edukacyjne

utrwalające obraz graficzny mapy Polski i położenie wybranych miast. Układanie i rozwiązywanie zadań

tekstowych utrwalających umiejętność odejmowania w zakresie 10.

 

  1. Moja miejscowość – rozmowa na temat wyglądu najbliższej okolicy oraz miejsca zamieszkania dzieci.

Ilustrowanie charakterystycznych budowli za pomocą prac plastycznych lub konstrukcji z klocków.

Wdrażanie do uważnej obserwacji wyglądu okolicy w czasie wycieczki.

„Nasze Podwórko”. Prezentacja wiersza Ludwika Jerzego Kerna.

 

Nasze podwórko

Nasze podwórko to miejsce,

które najlepiej znamy.

Wszyscy,

bez żadnych wyjątków,

takie podwórko mamy!

Nasze podwórko to teren

najbardziej nam bliski na ziemi.

W zimie śnieg na podwórku leży,

a w lecie się trawa zieleni.

Gdy słońce świeci na niebie,

wesołe jest nasze podwórko,

smutniejsze zaś, gdy się zjawi

Pan Deszcz

z ponurą córką Chmurką.

Czasami z naszego podwórka,

na którym się co dzień bawimy,

widać wieże kopalni

lub wielkiej huty kominy.

I czy to będzie w Gliwicach,

w Toruniu,

w Łomży

czy w Krośnie,

gdy spojrzysz na nasze podwórko,

to stwierdzisz, że ono rośnie!

Bo naszym podwórkiem nie jest

to tylko, co jest blisko.

Ale i traktor w polu,

i stadion,

i lotnisko.

I jakiś stary zamek,

i lasy na pagórkach,

i Wisła, która płynie

środkiem naszego podwórka.

- Rozmowa z dziećmi na temat miejsca ich zamieszkania na podstawie treści wiersza.

 

Pytania, swobodne wypowiedzi dzieci:

-Opowiedz, jak wygląda Twoje podwórko.

-Czy lubisz bawić się na swoim podwórku?

-Co autor wiersza miał na myśli, pisząc, że nasze podwórko może też być trochę większe?

 

Miejscowość, w której mieszkamy, znajduje się w regionie... (rodzic wymienia) Polski. (Radomsko leży na WyżyniePrzedborskiej, w regionie centralnym- łódzkim). Takich regionów jest bardzo wiele. W każdym, tak jak w naszym, mieszkają dorośli i dzieci, ludzie tacy jak my. Są dzieci, które mieszkają w miastach, w dzielnicach pod miastami i na wsiach. Jedne dzieci mieszkają nad morzem, inne mieszkają nad jeziorami, a jeszcze inne mieszkają w górach. Ale większość dzieci mieszka na równinach, czyli miejscu, gdzie teren jest dość równy; są łąki, lasy i pola. A dlatego najwięcej, że równiny zajmują największą część naszego kraju. Możemy to zobaczyć, oglądając mapę Polski.

Link do wydrukowania mapy Polski:

Kolorowanka "Mapa Polski"

 

- Dzieci próbują na mapie w książce wskazać miejsce, w którym mieszkają. Porównują zdjęcie Polski

z danego obszaru z krajobrazem ich miejscowości. (K. s. 121)

- Zabawa edukacyjna – uzupełniamy zdanie.

Dzieci kończą rozpoczęte przez rodzica zdanie: Polska to...

 

.- „Mapa Polski” – układanie obrazków na mapie.

Dziecko wypycha elementy wycinanki i dopasowują kształtem do mapy. Zginają kartoniki z kamienicami

i może zaznaczyć nimi, np. Kraków, Warszawę, Gdańsk (lub swoją miejscowość). Okleja paskiem

z narysowaną flagą wykałaczkę i wbijają ją w korek.

(W. – „Mapa Polski” nr 19)

 

- Moja miejscowość – wirtualna wycieczka (film).

Radomsko z lotu ptaka

 

- „Moja miejscowość” - (można wybrać się na wspólny spacer po mieście)

Podczas oglądania filmu lub spaceru rodzic zwraca uwagę dziecka na:

– instytucje użyteczności publicznej i omawia ich podstawowe funkcje;

– zabytki i miejsca pamięci narodowej, zapoznaje dziecko z historią i tradycjami miejscowości;

– prace, zawody wykonywane przez mieszkańców miejscowości;

– krajobraz – rzeźbę terenu, przyrodę, typową zabudowę, najbliższe środowisko.

 

*Dziecko może zbudować z klocków swój dom (lub narysować ilustrację na kartonie), najbliżej stojące budynki, układa z klocków ulice. Rodzic

prezentuje dziecku kartonik z nazwą ulicy, przy których mieszka. Dziecko czyta ją globalnie, a następnie

umieszcza przy swoim domu. Rodzic zwraca uwagę, że przy jednej ulicy stoi kilka budynków.

Dziecko wspólnie z rodzicem numerują domy.

Rodzic sprawdza u dziecka, znajomość dokładnego adresu zamieszkania.

 

Zabawy i zadania :

* Na bezludnej wyspie

 

Dzieci siedzą lub leżą w wygodnej pozycji. Nauczyciel opowiada, a dzieci wyobrażają sobie, że znalazły

się na bezludnej wyspie, podpływa do nich „złota rybka”, która spełni ich trzy życzenia. Każde dziecko

zastanawia się, czego najbardziej by mu na tej wyspie brakowało, za czym by tęskniło, co chciałoby mieć

ze swojego domu, z miejscowości, w której mieszka. Po wyznaczonym czasie wszystkie dzieci siadają

w kręgu i opowiadają o swoich życzeniach.

 

* „Wycieczka po Polsce” – zabawa ruchowa.

 

Rodzic przypina w odpowiednie miejsca na mapie kartoniki z nazwami miejscowości do globalnego

czytania: Szczecin, Gdańsk, Olsztyn, Toruń, Białystok, Poznań, Warszawa, Łódź, Wrocław, Kraków.

Dziecko czyta nazwy miast i planuje, dokąd pojedzie z rodzicami na wycieczkę, oraz wybiera środek lokomocji,

z którego skorzystają. Porusza się po pokoju, naśladując pojazdy: rowery, samochody, łódki, samoloty itp.

* Rozwiązywanie zadań tekstowych – odejmowanie. (W. – „Cyfry i znaki” nr 25)

Rodzic prezentuje treści zadań, a dziecko wykonuje obliczenia na zbiorach zastępczych lub próbuje

liczyć w pamięci; wynik pokazuje na kartonikach z cyframi.

 

Zadanie I

Nad stawem skakało 10 żabek (rodzic przypina do tablicy 10 kartoników z żabkami). 6 żabek skoczyło

do wody (zdejmuje 6 kartoników). Ile żabek zostało na brzegu? (rodzic zasłania kartoniki i powtarza

zadanie). Dziecko pokazuje wynik na kartoniku z cyfrą.

 

Zadanie II

Na gałęzi siedziało 9 wróbli (rodzic przypina do tablicy 9 pasków). Odleciały 4 wróble (zdejmuje

4 paski). Ile wróbli zostało na gałęzi? (rodzic zakrywa pozostałe paski. Dziecko próbuje odtworzyć

zadanie i policzyć na palcach). Dziecko pokazują wynik na kartoniku z cyfrą.

 

Zadanie III

Na parkingu stało 5 samochodów (dziecko prostuje 5 palców). 3 samochody odjechały (dziecko zgina 3 palce).

Ile samochodów stoi na parkingu? (dziecko przelicza, ile zostało wyprostowanych palców). Pokazuje

wynik na kartoniku z cyfrą.

 

Zadanie IV

Mama kupiła 6 ciastek (dziecko prostuje 6 palców). 4 ciastka dała dzieciom (dziecko zgina 4 palce). Ile

ciastek zostało mamie? (dziecko oblicza, ile zostało wyprostowanych palców). Dziecko pokazuje wynik na

kartoniku z cyfrą.