Nasze zmysły i emocje
Tematyka kompleksowa na okres od 27.04 do 30.04.2020 r.
Witajcie kochani! Dziś poznamy świat zmysłów i emocji.Co to są te zmysły i emocje?Zaraz się dowiecie. Zapraszam do zabawy.
Zajęcia i zabawy sensoryczne to skuteczny i efektowny sposób, pozwalający zniwelować dysfunkcje w zakresie rozwoju dziecka, np. problemy z nauką, niechęć do aktywności fizycznej, nadpobudliwość, nieprawidłowa koordynacja wzrokowo-ruchowa, a także niechęć do niektórych pokarmów czy zapachów.
1.Posłuchaj piosenkę o zmysłach, które ma każdy człowiek czy to duży, czy to mały:
Wymień wszystkie zmysły, o których śpiewa chłopczyk.
2..Rozpoznaj i nazwij emocje z obrazków
Odpowiedz na pytania:
Kiedy się uśmiechasz?
Kiedy jesteśmy smutna(smutny)?
Kiedy się złościsz?
Kiedy jesteś zdziwiona(zdziwiony)?
Kiedy jesteś przestraszona(przestraszony)?
Które z tych emocji lubisz u siebie najbardziej i dlaczego?
3.Propozycje zabaw sensorycznych z rodzicami w domu.
4.Poproś Rodzica aby przygotował: plasterek cytryny, sól i cukier. Spróbuj i nazwij kolejno ich smak (kwaśny, słony, słodki)
*Pomyśl i odpowiedz na pytania:
Czy każdy z nas ma takie same zmysły?
Czy każdy z nas ma takie same emocje?
5.Dla rozluźnienia pobaw się przy piosence.
6.Zabawy logopedyczne. Naśladuj ruchy ust, zębów i języka.
7.Jeśli chcesz,wykonaj jedną z prac plastycznych, tę która Ci się najbardziej podoba.
*Zabawy dla chętnych:
Zabawa ruchowo-naśladowcza w parach – Lustro.
Dzieci naśladują ruchy i gesty rodzica według rymowanki przez niego mówionej.
„Jestem twoim lustrem i robię to, co chcę.
Ja teraz sobie tańczę i ty też.
Ale kiedy tańczyć skończę, uważnie na mnie patrz.
Lustro, lustro powie ci, co czynić teraz masz”
Rodzic podaje nazwy zmysłów, a dziecko mówi i pokazuje, z jaką częścią ciała one im się kojarzą. Np.
węch – nos;
wzrok – oczy;
słuch – uszy;
dotyk – ręka;
smak – język.
"Nasze doznania" – dziecko podaje przykłady tego, co można zobaczyć, czego dotknąć, co powąchać, usłyszeć, czego spróbować
"Dopasuj obrazki".
Rodzic układa przed dziećmi obrazki przedstawiające: buteleczkę perfum, kwiatek, gwiazdki śniegowe, ptaka, cukierek oraz kartoniki z obrazkami: nosa, ust, uszu, ręki, języka. Następnie zadaje pytania, a dziecko układa pasujące kartoniki pod odpowiednimi obrazkami.
– Który zmysł mówi nam, że kwiaty są kolorowe?
– Który zmysł mówi nam o tym, że śpiewa ptaszek?
– Dzięki któremu zmysłowi wiemy, że perfumy ładnie pachną?
– Który zmysł podpowie nam, że śnieg jest zimny?
– To, że cukierki są słodkie, wiemy dzięki zmysłowi...
Pozdrawiam serdecznie wszystkie Promyczki oraz Rodziców, Życzę Wam dużo zdrowia!.