„Czego jest mniej, a czego więcej” – porównywanie liczby elementów w zbiorze.
CELE OGÓLNE
– porównywanie liczebności zbiorów, utrwalenie pojęć: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”,
– wprowadzenie znaków matematycznych: „”,
– utrwalenie znaku „=”,
Czego jest mniej, a czego więcej? – praca metodą zadaniową.
- Ćwiczenia na porównywanie liczby elementów w zbiorze.
- Wprowadzenie znaków matematycznych: „<, >”.
Etap I
- układamy kółka w jednym rzędzie: 3 kółka (odstęp), 3 kółka. Odczytuje to, co ułożył: Tu są trzy kółka i tu są trzy kółka. Następnie układa znak równości między kółkami, np. z patyczków, i odczytuje: Trzy równa się trzy.
=
Następnie dokładamy jedno kółko z prawej strony i pyta dzieci: Czy tak jest dobrze? Czy rzeczywiście trzy to tyle samo co cztery? Jak można poprawić to zadanie?
- można to przedstawić za pomocą znaku między kółkami, i mówimy: Trzy to mniej niż cztery (pokazujemy kierunek od lewej do prawej), a cztery to więcej niż trzy (pokazujemy kierunek przeciwny).
<
- dokładamy kółko po lewej stronie i mówimy: Dokładam jedno kółko. Czy tak jest dobrze? (Czekamy na propozycje dzieci) Następnie pokazujemy dzieciom, jak można zmienić to zadanie – układa znak równości z patyczków.
=
- Nauczyciel dokłada jedno kółko z lewej strony i pyta: Czy tak jest dobrze? następnie zmieniamy znak i mówimy: Pięć to więcej niż cztery (pokazujemy kierunek od lewej do prawej), a cztery to mniej niż pięć (pokazujemy kierunek przeciwny).
>
- powinniśmy przeprowadzić serię takich ćwiczeń, a następnie przejść do kolejnego etapu.
Etap II
Należy wcześniej przygotować koła wycięte z papieru i patyczki
- Dzieci siadają przy stoliku lub na dywanie (jak wam będzie wygodnie), na których będą układać kółka i poznane znaki matematyczne według instrukcji
- Potrzebne będą dwie kostki i dwa patyczki. Dzieci rzucają kostkami, liczą wyrzucone oczka na każdej kostce, a następnie układają między kostkami właściwy znak. Najpierw odczytują to, co ułożyły, od strony lewej do prawej, a potem od prawej do lewej.