Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Temat zajęć: Pszczoły

Witam moje dzieciaki. Dziś porozmawiamy o pszczołach i owadach na majowej łące

„Z życia pszczół” – pogadanka w oparciu o film animowany. Przybliżenie życia pszczół, zapoznanie z ich podziałem społecznym i wykonywanymi czynnościami. Oglądanie plastrów miodu, próbowanie miodu, określanie jego smaku i zapachu. Doskonalenie czytania ze zrozumieniem (KP4). II. „Pożyteczne owady” – rozmowa na temat roli owadów w hodowli roślin. Utrwalenie nazw owadów (KP4). „Owady” – zabawa ruchowa. Przybliżenie dzieciom efektu odbicia i symetrii. Zabawy utrwalające czytanie.

Zajęcie edukacyjne

  1. Dzieci mają do obejrzenia film pt. „Bajka o pszczołach”  

Obejrzyj film

Więcej informacji o pszczołach dla chętnych dzieci w filmach animowanych:

Z kamerą wśród pszczół część 1   

Z kamerą wśród pszczół część 2   

Z kamerą wśród pszczół część 3       

  1. „Smaki miodu”– zabawa badawcza. Dzieci próbują miód i omawiają jego smak, gęstość i wartości odżywcze. Mogą poznać rodzaje miodu: spadziowy, lipowy, akacjowy, wielokwiatowy, rzepakowy, gryczany. ( Rodzic wyjaśnia dlaczego dany rodzaj miodu tak się nazywa).

Informacje dla Rodzica

Wiosną pszczoły rozpoczynają swoją pracę, która trwa przez całe lato. Jednym z ich zadań jest dostarczenie nektaru do ula. Wykonują więc tysiące lotów z ula na ukwiecone łąki. Miód pszczoły przechowują w komórkach plastrów z wosku. Człowiek hoduje pszczoły w małych domkach, które nazywają się ulami. Jeżeli zobaczycie dużo takich pszczelich domków, to znaczy, że człowiek założył pasiekę. Pszczoły nie są agresywne, ale bohatersko bronią swoich uli. Omijajmy więc pszczoły, wtedy nie zrobią nam niczego złego, bo jeżeli pszczoła poczuje się zagrożona, broniąc siebie lub swojego ula, może użądlić. Niestety, po wkłuciu żądła w ciało wroga, sama umiera. Nasze środowisko jest coraz bardziej zanieczyszczone i  dlatego pszczół jest coraz mniej. Pszczoły oprócz produkcji miodu zapylają kwiaty, dzięki czemu mamy owoce m.in. wiśni, jabłoni, śliw, grusz. W każdym ulu różne pszczoły pełnią różne role. Najważniejszą pszczołą jest matka królowa. jej zadaniem jest tylko znoszenie jaj. Inne pszczoły opiekują się nią i dobrze ją karmią. Pozostałe pszczoły to trutnie i robotnice. Trutnie to samce pszczół, one również nie przynoszą nektaru do ula, ich zadaniem jest dotrzymywanie towarzystwa królowej. Trutnie w okresie nadchodzącej jesieni zostają wyrzucone z uli przez pozostałe pszczoły. Największą liczbę pszczół w roju, czyli w ulu, stanowią robotnice. Wypełniają one szereg obowiązków. Pierwszą pracą młodej pszczoły jest czyszczenie komór przeznaczonych do składania jaj. Po kilku dniach pszczoła zaczyna budować komory miodowe i komory dla potomstwa. Tylnymi kończynami podaje płytki wosku i  ugniata je żuwaczkami. Pracuje także przy przerabianiu nektaru na miód. Na końcu pszczoła pełni służbę strażniczą przy wylocie z ula, chroniąc go przed obcymi pszczołami. Drugą część swojego życia pszczoła robotnica pracuje jako zbieraczka, znosząc do ula pyłek kwiatów, nektar albo wodę i żywicę. Po co pszczołom woda w ulu" Otóż latem obniżają temperaturę w ulu przez zraszanie go wodą szybkimi ruchami skrzydełek i drganiami odwłoka. Przez cały dzień pszczoły poszukują miododajnych kwiatów. Jeżeli jakaś pszczoła zbieraczka odkryje łąkę z kwiatami albo pole kwitnących roślin wykonuje taniec, którym zawiadamia pozostałe pszczoły o swoim odkryciu.

III. Czytanie ze zrozumieniem. (K.P. 4 s. 28 z. 1)

  1. Plaster miodu

Plaster miodu

Rodzic może zaprezentować dziecku pszczeli plaster miodu (jeśli nie ma, pokazuje ilustrację plastra miodu-powyżej). Dziecko dotyka go, wącha i przygląda się, jak jest zbudowany. Rodzic zwraca uwagę na to, że komórki plastra są precyzyjnie równe. Opowiada dzieciom, że pszczoły przerabiają nektar kwiatów na miód. Wiosną i latem przy ładnej pogodzie pszczoły gromadzą w  komórkach plastra kilogramy miodu. Tym miodem karmią larwy, część zjadają same, a część miodu zabiera człowiek. Czasami, kiedy rodzina pszczela jest bardzo liczna i pszczół robi się za dużo w ulu, postanawiają się wyprowadzić, zabierając ze sobą miód z ula. Tworzą rój, który wisi na gałęzi pobliskiego drzewa nawet kilka godzin. Wszystkie pszczoły zebrane są wokół królowej. Jedna z pszczół wylatuje na zwiady, aby zobaczyć, gdzie można się bezpiecznie przeprowadzić. Jeśli znajdzie takie miejsce, wszystkie pszczoły lecą za nią i budują swój ul. (K.P. 4 s. 28 z. 2) 

  1. Wysłuchanie wiersza pt. „Łąka” I. Salach

Łąka tylu ma mieszkańców
Zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka(ważka)
Tutaj kwiatek-O! Różowy!

Z kopca wyszedł krecik mały
Obok niego idzie mrówka
Na rumianku w krasnej sukni
Przycupnęła Boża Krówka.

Nad tą łąką kolorową
Bal wydały dziś motyle,
Zapraszają wszystkie dzieci
Więc zatańczmy z nimi chwilę.

Rodzic opowiada  dziecku, że są też inne owady, których człowiek co prawda nie hoduje, ale które są bardzo pożyteczne, szczególnie dla osób mających ogrody i sady. Owady te możne podzielić na dwie grupy. Pierwsza – to grupa owadów takich jak motyle, które noszą na swoich nogach i skrzydełkach pyłek i zapylają kwiaty. Z takich zapylonych kwiatów wyrastają owoce. Druga grupa – to owady drapieżne, które polują na szkodniki niszczące uprawy ogrodników. Są to: biedronki, ważki, mrówki. Na pomoc w walce ze szkodliwymi owadami przychodzą nam również pająki, ale one nie są owadami. Na łąkach, w ogrodach, na polach widzimy owady zarówno pożyteczne,jak i szkodniki. Człowiek stosuje często opryski, aby pozbyć się szkodników, ale niestety, wówczas również giną i pożyteczne owady. Dlatego dzieci także powinny chronić pożyteczne owady.Mali sprzymierzeńcy ogrodnika – pogadanka z mamą lub tatą .

  1. Utrwalenie nazw owadów. (K.P. 4 s. 2)

Zabawy dla rodziny:

Owady” – zabawa inhibicyjno - incytacyjna. Rodzic dzieli dzieci na dwa zespoły: motyle, biedronki lub żuki i mrówki. Każdy zespół „owadów” siada wokół innego koloru krążka, np. motyle – przy żółtych krążkach, biedronki – czerwonych, chrząszcze – zielonych i mrówki – niebieskich. Nauczyciel ustala dźwięki instrumentów perkusyjnych charakterystyczne dla danej grupy owadów. Kiedy zespół owadów usłyszy „swoje dźwięki”, porusza się  w  sposób charakterystyczny dla danej grupy. Motyle delikatnie unoszą się i fruwają przy dźwiękach łyżek uderzających o siebie, biedronki dość szybko fruwają przy dźwiękach gniecionej folii, żuki poruszają się wolno i ociężale przy dźwiękach tarki, a mrówki szybko drepczą na czworaka, przy dźwiękach bębenka.

Układamy zdania

Rodzic przygotowuje zestawy rozsypanki zdaniowej dla dziecka. Zadaniem dziecka jest ułożenie z niej zdań o owadach. Najpierw czytają wyrazy i ustalają ich kolejność w zdaniu. Przykładowe zdania , np. Motyl jest kolorowy. Biedronka jest w kropki. .Konik polny jest zielony. Lata osa koło nosa. Motyl zbiera nektar z kwiatka. Dziecko przelicza wyrazy w ułożonych przez siebie zdaniach.

Ile jest razem kółek?

Dziecko otrzymuje pasek z narysowaną różną liczbą kółek. Dziecko przelicza swoje kółka. Przykłada do jednego końca paska lusterko kieszonkowe. Widzi kropki na pasku i odbite w lusterku. Dziecko liczy, ile mają razem kółek. Rodzic pyta: Czy każde kółko ma swoje odbicie, czyli parę? Po potwierdzeniu przez dziecko mówi, że wymienione przez nie liczby są parzyste. Dziecko kolejno przykłada lusterko tak, aby dzieliło ostatnie kółko na połowę. Liczy jeszcze raz wszystkie kółka. Rodzic pyta: Czy tym razem wszystkie kółka mają parę? Po stwierdzeniu przez dziecko, że nie, ustalają, że liczba kółek to liczba nieparzysta.