KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Temat: Małe ojczyzny

Temat: Małe ojczyzny

  1. „Nasze Podwórko”. Prezentacja wiersza Ludwika Jerzego Kerna.

Nasze podwórko

Nasze podwórko to miejsce,

które najlepiej znamy wszyscy,

Bez żadnych wyjątków,

Takie podwórko mamy!

Nasze podwórko to teren

Najbardziej nam bliski na ziemi.

W zimie śnieg na podwórku leży,

A w lecie się trawa zieleni.

Gdy słońce świeci na niebie,

wesołe jest nasze podwórko,

smutniejsze zaś, gdy się zjawi

Pan deszcz

z ponurą córką chmurką.

Czasami z naszego podwórka,

Na którym się co dzień bawimy,

widać wieże kopalni

lub wielkiej huty kominy.

I czy to będzie w Gliwicach,

w Toruniu,

w Łomży

czy w Krośnie,

Gdy spojrzysz na nasze podwórko,

To stwierdzisz, że ono rośnie!

Bo naszym podwórkiem nie jest

To tylko, co jest blisko.

Ale i traktor w polu,

I stadion,

I lotnisko.

I jakiś stary zamek,

I lasy na pagórkach,

I Wisła, która płynie

Środkiem naszego podwórka.

2.Rozmowa z dziećmi na temat miejsca ich zamieszkania na podstawie treści wiersza.

  • Pytania, swobodne wypowiedzi dzieci:

- Opowiedzcie, jak wygląda wasze podwórko.

- Czy lubicie bawić się na waszym podwórku?

- Co autor wiersza miał na myśli, pisząc, że nasze podwórko może też być trochę większe?

Miejscowość, w której mieszkamy, znajduje się w regionie łódzkim Polski. Takich regionów jest bardzo wiele. W każdym, tak jak w naszym, mieszkają dorośli i dzieci, ludzie tacy jak my. Są dzieci, które mieszkają w miastach, w dzielnicach pod miastami i na wsiach. Jedne dzieci mieszkają nad morzem, inne mieszkają nad jeziorami, a jeszcze inne mieszkają w górach. Ale większość dzieci mieszka na równinach, czyli miejscu, gdzie teren jest dość równy - są łąki, lasy i pola. A dlatego najwięcej, że równiny zajmują największą część naszego kraju. Możemy to zobaczyć, oglądając mapę Polski.

  • Dzieci próbują na mapie w książce wskazać miejsce, w którym mieszkają. Porównują zdjęcie Polski z danego obszaru z krajobrazem ich miejscowości. (K. s. 121)
  1. „Mapa Polski” – układanie obrazków na mapie.

Dzieci wypychają elementy wycinanki i dopasowują kształtem do mapy. Zginają kartoniki z kamienicami i mogą zaznaczyć nimi, np. Kraków, Warszawę, Gdańsk (lub swoją miejscowość). Oklejają paskiem z narysowaną flagą wykałaczkę i wbijają ją w korek.

(jeśli nie macie książek narysujcie obrazek przedstawiający wybrane miasto lub wybrany region Polski)

  1. „Największe miasta nad Wisłą”. (K.P. 4 s. 31–32)

- Poznawanie nazw miast położonych wzdłuż Wisły – zaczynając od dołu mapy wyszukujemy większe miasta, przez które przepływa Wisła oraz gdzie kończy swój bieg

- Doskonalenie techniki czytania – dzieci próbują odczytać nazwy miast

 (jeśli nie macie książek skorzystajcie z internetu lub innych źródeł)