Temat: Małe ojczyzny
Temat: Małe ojczyzny
- „Nasze Podwórko”. Prezentacja wiersza Ludwika Jerzego Kerna.
Nasze podwórko
Nasze podwórko to miejsce,
które najlepiej znamy wszyscy,
Bez żadnych wyjątków,
Takie podwórko mamy!
Nasze podwórko to teren
Najbardziej nam bliski na ziemi.
W zimie śnieg na podwórku leży,
A w lecie się trawa zieleni.
Gdy słońce świeci na niebie,
wesołe jest nasze podwórko,
smutniejsze zaś, gdy się zjawi
Pan deszcz
z ponurą córką chmurką.
Czasami z naszego podwórka,
Na którym się co dzień bawimy,
widać wieże kopalni
lub wielkiej huty kominy.
I czy to będzie w Gliwicach,
w Toruniu,
w Łomży
czy w Krośnie,
Gdy spojrzysz na nasze podwórko,
To stwierdzisz, że ono rośnie!
Bo naszym podwórkiem nie jest
To tylko, co jest blisko.
Ale i traktor w polu,
I stadion,
I lotnisko.
I jakiś stary zamek,
I lasy na pagórkach,
I Wisła, która płynie
Środkiem naszego podwórka.
2.Rozmowa z dziećmi na temat miejsca ich zamieszkania na podstawie treści wiersza.
- Pytania, swobodne wypowiedzi dzieci:
- Opowiedzcie, jak wygląda wasze podwórko.
- Czy lubicie bawić się na waszym podwórku?
- Co autor wiersza miał na myśli, pisząc, że nasze podwórko może też być trochę większe?
Miejscowość, w której mieszkamy, znajduje się w regionie łódzkim Polski. Takich regionów jest bardzo wiele. W każdym, tak jak w naszym, mieszkają dorośli i dzieci, ludzie tacy jak my. Są dzieci, które mieszkają w miastach, w dzielnicach pod miastami i na wsiach. Jedne dzieci mieszkają nad morzem, inne mieszkają nad jeziorami, a jeszcze inne mieszkają w górach. Ale większość dzieci mieszka na równinach, czyli miejscu, gdzie teren jest dość równy - są łąki, lasy i pola. A dlatego najwięcej, że równiny zajmują największą część naszego kraju. Możemy to zobaczyć, oglądając mapę Polski.
- Dzieci próbują na mapie w książce wskazać miejsce, w którym mieszkają. Porównują zdjęcie Polski z danego obszaru z krajobrazem ich miejscowości. (K. s. 121)
- „Mapa Polski” – układanie obrazków na mapie.
Dzieci wypychają elementy wycinanki i dopasowują kształtem do mapy. Zginają kartoniki z kamienicami i mogą zaznaczyć nimi, np. Kraków, Warszawę, Gdańsk (lub swoją miejscowość). Oklejają paskiem z narysowaną flagą wykałaczkę i wbijają ją w korek.
(jeśli nie macie książek narysujcie obrazek przedstawiający wybrane miasto lub wybrany region Polski)
- „Największe miasta nad Wisłą”. (K.P. 4 s. 31–32)
- Poznawanie nazw miast położonych wzdłuż Wisły – zaczynając od dołu mapy wyszukujemy większe miasta, przez które przepływa Wisła oraz gdzie kończy swój bieg
- Doskonalenie techniki czytania – dzieci próbują odczytać nazwy miast
(jeśli nie macie książek skorzystajcie z internetu lub innych źródeł)