Kto sie ukrył w ogrodzie
Realizacja podstawy programowej (zajęcia do wyboru).
I „W ogródku” – rozmowa na temat wiersza M. Brykczyńskiego „Kto się ukrył w ogrodzie" Rozwiązywanie zagadek – z rozsypanki wyrazowej. Utrwalanie obrazu graficznego poznanych liter. Wypowiedzi na temat wiosennych prac wykonywanych w ogrodzie.
- „Pięć ziarenek grochu” – baśń J.Ch. Andersena. Wdrażanie do uważnego słuchania czytanej baśni. Rozmowa na temat treści wysłuchanego tekstu – przebiegu wydarzeń i oceny zachowań bohaterów. Zabawa badawcza – rozpoznawanie nasion wybranych roślin, przygotowanie uprawy ziarenek grochu fasoli (KP4). „Kto ukrył się w ogrodzie"” – labirynt. (K.P. 4 s. 35)
Wysłuchanie fragmentu wiersza Marcina Brykczyńskiego „Krasnoludek”.
„Krasnoludek”
Tam, gdzie kończy się ogródek,
Mieszka sobie krasnoludek, .
który gości, prosto z drogi,
lubi prosić w niskie progi.
Ten, kto poznał krasnoludka,
Chętnie wpada do ogródka
I powiada o tym malcu,
że ma wszystko w małym palcu.
Marcin Brykczyński
Tłumaczenie wyrażeń frazeologicznych zawartych w tekście: „prosić w niskie progi” – zapraszać do skromnego domu i „mieć wszystko w małym palcu” – wszystko wiedzieć.
„Detektyw” – ułożenie rozsypanki wyrazowej.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem kartoniki z literami, a następnie opowiada: Trzy krasnoludki wstały bardzo wcześnie i miały ochotę wybrać się na spacer. Nie mogły się jednak zdecydować, dokąd pójdą. : pewnej chwili rozmowę krasnoludków przerwała siedząca na drzewie wiewiórka i powiedziała: Na spacer trzeba iść tam, gdzie jest pięknie.
Rozsypanka wyrazowa : ( Do ogrodu.)
d r o D o u. g o
Rodzic informuje dziecko, że dowie się, gdzie na spacer wybrały się krasnale, jeśli ułoży rozsypankę. Po ułożeniu hasła dziecko głośno odczytuje zdanie.
Rozmowa na temat prac, jakie należy wykonywać wiosną w ogrodzie.
- Przygotowanie rozsady kwiatów i warzyw.
- Grabienie ziemi, wyznaczanie grządek.
- Wysiewanie nasion.
- Sadzenie roślin.
- Podlewanie.
- Pielenie.
Uwaga Rodzic może wspólnie z dzieckiem posadzić sadzonki kwiatów w wyznaczonych miejscach, używając różnych narzędzi ogrodniczych.
Porównywanie ilustracji. (K. s. 12–12)
Rozmowa na podstawie ilustracji.
Przykładowe pytania:
- Jakie czynności wykonują dzieci?
- Jakimi narzędziami ogrodniczymi się posługują ?
- Jakie zwierzęta przyglądają się ich pracy?
Prezentacja baśni Jansa Christiana Andersena „Pięć ziarenek grochu”
https://www.youtube.com/watch?v=W_zGeXIes0M
Rozmowa inspirowana pytaniami:
- Jakiego koloru były ziarenka w strączku grochu?
- Jakiego koloru nabrały po kilku tygodniach?
- Co stało się ze strąkiem grochu?
- Gdzie upadł ostatni groszek?
- Dlaczego groszek mógł rosnąć u dziewczynki za oknem?
- Co mogło stać się później z groszkiem?
*„Ziarenka” – szybkie rozpoznawanie ziaren.
Dziecko ogląda różne ziarna i porównuje ich wielkość, kształt, kolor, zapach. Rozpoznaje, z jakiej rośliny pochodzą. (podpowiada rodzic)
Czego potrzebują rośliny do rozwoju" – zabawa badawcza.
- Czy do kiełkowania nasion potrzebna jest woda?
Na dwa małe słoiki trzeba nałożyć kawałki gazy i przymocować je gumkami recepturkami. Słoiczki należy wstawić do większych naczyń. Do jednego nalać tyle wody, aby brzegi gazy były w niej zanurzone. Drugie naczynie pozostawiamy bez wody. Naczynia przykrywamy folią. Dziecko będzie miało okazję zaobserwować, czy do tego, aby nasionko wykiełkowało, potrzebna jest woda.
- Czy do kiełkowania nasion potrzebne jest powietrze?
Dziecko wkłada do trzech słoików po kilka ziaren grochu. Do pierwszego słoika wlewa tyle wody, aby zakryła ziarenka do drugiego wlewa wodę do połowy warstwy ziaren. Trzeci słoik pozostawiają bez wody.
Uwaga: Dziecko powinno prowadzić obserwację w ciągu kilku dni i powrócić do tematu: „Czego potrzebują rośliny do swego rozwoju”, aby sformułować wnioski .Po kilku dniach w pierwszym słoiku ziarenka spęcznieją, ale nie zakiełkują, bo nie miały dostępu powietrza. W drugim słoiku ziarenka wykiełkują, ponieważ miały dostęp powietrza i wodę. W trzecim słoiku ziarenka nie wykiełkują, pomimo dostępu powietrza, bo nie miały wody.
* Założenie hodowli fasoli i obserwowanie wzrostu rośliny.
Dziecko samodzielnie przygotowuje hodowlę fasoli zgodnie z instrukcją rodzica. Dziecko zakłada dzienniczek obserwacji, w którym będzie ilustrowało zmiany w wyglądzie rośliny w trakcie jej wzrostu.
Ustalenie cyklu rozwojowego fasoli. (K.P. 4 s. 3)
ZABAWY DODATKOWE
* Gdzie ogrodnik zasadził fasolę" – ćwiczenie orientacji na kartce
Dziecko układają ziarno fasoli na środkowym polu.
Rodzic wyjaśnia reguły zabawy:
Ogrodnik zasadził na swoim polu ziarenka fasoli, ale zapomniał, w którym miejscu. Pomożemy mu je odszukać. : przesuwamy ziarno fasoli tylko o jedno pole. Kiedy powiem „stop”, sprawdzamy, w którym miejscu jest ziarenko To miejsce zaznaczymy kredką, tu wyrośnie ogrodnikowi fasola. Przesuwamy ziarenko w prawo, w górę, w lewo, w dół, w lewo, w górę – stop. Dziecko zakreśla okienko w lewym górnym rogu, a następnie kładzie ziarenko na środkowym polu i rodzic znów wskazuje kierunki. Zabawę można powtórzyć kilkakrotnie.
L |
| P |
| fasola |
|
|
|
|
* Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem symulacji na zbiorach zastępczych
Rodzic przedstawia zadania, a dziecko symuluje rozwiązania na liczmanach (guziki, fasolki lub inne przedmioty do przeliczania) np.:
Zadanie I
W ogródku Oli wyrosły wiosenne kwiaty: 2 bratki, 2 tulipany i 1 żonkil. Ile kwiatów wyrosło w ogródku Oli"
Zadanie II
Po podwórku biegały 3 kaczki i 2 kury. Ile ptaków domowych biegało po podwórku"
Zadanie III
Do ogródka Zosi przyleciały 3 wróbelki i 2 sikorki. Ile ptaków jest w ogródku Zosi"
Zadanie IV
Nad łąką fruwają 4 motyle i 1 pszczoła. Ile owadów fruwa nad łąką"
Dziecko może przeliczać na zbiorach zastępczych, np. guzikach, fasolkach lub na palcach. Po wykonaniu kilku zadań próbuje samodzielnie układać zadania.